چکیده:
در این مقاله نمادها و نشانههای امنیت نزد نوجوانان بررسی شده است.نمونه مورد بررسی 1002 نفر از دانشآموزان دختر و پسر 12 الی 16 ساله مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر تهران است.به آزمودنیها پرسشنامهای با سؤالهای باز در خصوص تعریف و مضمون امنیت و نمادهای توصیفکنندهء امنیت و ارتباط آن با اماکن و اشخاص،اوقات شبانهروز،رنگها،رنگها،صداها،و شکلهای هندسی3ارائه شد؛سپس پاسخها جمعآوری و تحلیل گردید.گسترهء مشخصی از نمادها و نشانهها در هر مقولهء مرتبط با احساس امنیت به دست آمد.در میان مکانها،خانه،در میان افراد اعضای خانواده،در میان اوقات شبانهروز فضای روشن و نورانی،در میان رنگها،رنگهای روشن،در بین صداها صدای آرام و ملایم،و در میان اشکال هندسی،شکل دایره بیشترین احساس امنیت را نزد دانشآموزان فراهم میکرد.در نهایت برای شناسایی نمادها و نشانهها به صورت گستردهتر،پژوهشهای مشابهی در دورههای سنی متفاوت از پژوهش حاضر پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"کسانی که از نظر دانشآموزان بیشترین امنیت را در جامعه دارند دانشآموزان در پاسخ به این سؤال به ترتیب فراوانی افراد زیر را ذکر کردهاند: سران مملکتی و طرفداران آنها و نیروی انتظامی،افراد خداترس،افراد تحصیل کرده و موفق،کسانی که مشغول کارهای خود هستند و به دیگران کاری ندارند،سرمایهداران و افراد با نفوذ،افراد سالم و کسانی که کار خلاف نمیکنند،بزرگترهای خانواده، نیکوکاران،افرادی که ثروتی متوسط دارند،کسانی که زندگی راحتی دارند،خویشاوندان که کنار همدیگرند،و هیچکس.
بررسی پاسخهای دانشآموزان(491 نفر)نشان میدهد که به نظر دانشآموزان، سران مملکتی و طرفداران آنها و نیروی انتظامی(12/6 درصد)،افراد خداترس(11/3 درصد)،افراد تحصیل کرده و موفق که طرفداران زیادی دارند(8/2 درصد)و کسانی که مشغول کار خود هستند و به دیگران کاری ندارند(8/2 درصد)بیشترین امنیت را در جامعه دارند.
چیزهایی که امنیت دانشآموزان را به خطر میاندازد دانشآموزان(012 نفر)در پاسخ به این سؤال به ترتیب فراوانی موارد زیر را ذکر کردهاند:بلایای طبیعی و فقر،برخوردهای نامتعارف اجتماعی،ماهواره،تجاوز به اموال،دوستان بد،افراد فاسد و کثیف،صدای بلند و حرکات تند،افراد تندخو،اجرا نشدن قانون،جنگ،دعوا،درگیری،ترس،لورفتن،ارتباط با دوستان،هیچچیز، مکانهای تاریک و مخروبه،گناه،دور بودن از خدا،و حیوانات آزمون آماری مجذور کای تفاوت معناداری را در سطح(0/50 P< )بین دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه و همینطور دختر و پسر نشان نداد ولی تفاوت معناداری (x 2-20/78,df 11ṣP>0/05) بین پاسخهای دانشآموزان مناطق شمالی و جنوبی مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش دربارهء مضمون امنیت نشان داد که دانشآموزان در توصیف امنیت به ترتیب به آرامش و آسودگی خاطر(23/4 درصد)تضمین مالی،جانی،و عاطفی (02/3 درصد)و پاسخهای مربوط به بودن در کنار خانواده یا دوستان (9/3 درصد)اشاره کردهاند،و در مجموع بیشترین سهم به این مقوله اختصاص داده شده است(36 درصد)."