چکیده:
دتنظیمی دانشآموز و منبع کنترل درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و منبع کنترل در بعد افراد قدرتمند و شانس رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دارند.بین خودتنظیمی دانشآموز با منبع کنترل درونی رابطه مثبت و با منبع کنترل بیرونی شانس رابطه منفی وجود دارد.بین خودتنظیمی دانشآموز و منبع کنترل در بعد افراد قدرتمند رابطهء معنیداری یافت نشد.همچنین رابطهای بین خودتنظیمی دانشآموز از نظر دبیر با سایر متغیرها بدست نیامد.
خلاصه ماشینی:
"175-198 ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی1 اکبر سلیماننژاد کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم مهرناز شهرآرای دانضشیار دانشکده علوم تربیتی،دانشگاه تربیت معلم چکیده در این پژوهش،رابطهء منبع کنترل دانشآموزان(شامل گرایشهای سهگانه درونی، افراد قدرتمند،و شانس)و خودتنظیمی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی(نمره درس شیمی و ریاضی)مورد بررسی قرار گرفته است.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین منبع کنترل و خودتنظیمی دانشآموزان(پسر رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان شهر تهران)با پیشرفت تحصیلی آنان انجام گرفته است.
سهم منبع کنترل و خودتنظیمی دانشآموز در پیشبینی پیشرفت تحصیلی(ریاضی -شیمی)چه میزان است؟ آزمودنیها جامعه مورد مطالعه شامل دانشآموزان پسر رشته ریاضی-فیزیک سوم دبیرستان شهر تهران است که در سال تحصیلی 97-87 مشغول به تحصیل بودهاند.
Rating of Student's Self-Regulated learning(RSSRL) روش گردآوری اطلاعات اطلاعات و دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق اجرای دو پرسشنامه،منبع کنترل لونسون1(2791)و خودتنظیمی دانشآموز2زیمرمان و مارتینز-پونز(6891)روی دانشآموزان و نیز پرسشنامه خودتنظیمی دانشآموز از نظر دبیر گردآوری شده است.
تبیین اول برای وجود ارتباط بین منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی این است که افراد با جهتگیری درونی در مقایسه با افرادی که جهتگیری بیرونی دارند کارآمدتر،با پشتکارتر،از لحاظ شناختی فعالتر و قابل انعطافتر،و در یاگیری قوانین لازم برای مسائل ضروری کارآمدترند.
با توجه به پژوهشهای گذشته و نتایج آنها میتوان رابطه بین یادگیری خودتنظیمی و منبع کنترل را بهگونههای زیر تبیین کرد: نخستین تبیین این است که دانشآموزان با منبع کنترل درونی خود را توانا و دارای قابلیت میدانند بنابراین رفتار خود و محیطشان را کنترل میکنند،برای اعمال و رفتار خود مسئولیت قبول میکنند،و فعالانه و آگاهانه میکوشند تا شرایط یادگیری را به گونهای ترتیب دهند که رسیدن به اهداف ممکن گردد."