Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم شنوا در مدارس تلفیقی و استثنایی

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

پاييز و زمستان 1384 - شماره 71 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 63 تا 84)

کلیدواژه ها : مهارت‌های اجتماعی ،دانش‌آموزان کم‌شنوا ،مدارس تلفیقی و مدارس‌ استثنایی‌

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان کم‌شنوا در مدارس ،دانش‌آموزان کم‌شنوا ،مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌شنوا ،مهارت‌های اجتماعی ،مدارس تلفیقی ،مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ،مدارس تلفیقی و استثنایی ،مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ،تلفیقی ،کم‌شنوا ،تحصیل در مدارس تلفیقی ،کم‌شنوای شاغل به تحصیل ،استثنایی ،اجتماعی دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان ناشنوا ،مدرسه عادی ،مدارس استثنایی ،مقیاس درجه‌بندی مهارت اجتماعی ،دانش‌آموزان کم‌شنوای شاغل ،میانگین نمره مهارت‌های اجتماعی ،عادی ،کودکان استثنایی ،تحصیل در مدارس ،مقیاس رتبه‌بندی مهارت اجتماعی ،مقایسه مهارت‌های ،خرده مقیاس ،تلفیقی بر مهارت‌های اجتماعی ،حاضر مقایسه مهارت‌های ،آسیب شنوایی ،به‌پژوه

هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر کم‌شنوای دورهء راهنمایی در مدارس تلفیقی و استثنایی شهر تهران است.در پژوهش پس رویدادی‌ حاضر،60 نفر از دانش‌آموزان کم‌شنوا شرکت داشتند که از این تعداد 30 نفر در مدارس‌ ویژة دانش‌آموزان ناشنوا و 30 نفر دیگر در مدارس تلفیقی شهر تهران به تحصیل اشتغال‌ داشتند.در این پژوهش،موقعیت آموزشی به عنوان متغیر مستقل و مهارت‌های اجتماعی‌ دانش‌آموزان کم‌شنوا به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده‌است.دانش‌آموزان مورد مطالعه از نظر هوش،پیشرفت تحصیلی،نوع ناشنوایی و دورهء تحصیلی همتاسازی‌ شده‌اند.برای ارزیابی مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان از مقیاس درجه‌بندی مهارت‌ اجتماعی گرشام و الیوت(1990)ویژه دانش‌آموزان راهنمایی استفاده شده که توسط معلم دانش‌آموزان تکمیل گردیده است.یافته‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که میانگین‌ نمره مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی از میانگین نمره مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌شنوای شاغل به تحصیل در مدارس‌ استثنایی بالاتر بود ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.