Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر بر بروز فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا، ناشنوا، و عادی در مقطع راهنمایی شهر تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (28 صفحه - از 109 تا 136)

کلیدواژه ها : معلمان ،فرسودگی شغلی ،دانش‌آموزان استثنایی ،دانش‌آموزان‌ عادی ،خستگی عاطفی‌

کلید واژه های ماشینی : فرسودگی شغلی ،معلمان ،فرسودگی شغلی معلمان ،خستگی عاطفی ،میزان فرسودگی شغلی معلمان ،فرسودگی شغلی معلمان دانش‌آموزان ،پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ ،بروز فرسودگی شغلی معلمان ،تیپ‌های شخصیتی ،متغیر ،میزان فرسودگی شغلی ،ناشنوا ،مدارس ،پیش‌بین تیپ‌های شخصیتی میزان خستگی ،پرسشنامه ،پرسشنامهء فرسودگی شغلی ماسلاچ ،تیپ‌های شخصیتی میزان خستگی عاطفی ،زن ،متغیر پیش‌بین تیپ‌های شخصیتی ،دگرگونی شخصیت ،وضعیت فرسودگی شغلی معلمان برحسب ،میان میزان فرسودگی شغلی معلمان ،سن ،عادی ،جنسیت ،پیش‌بینی فرسودگی شغلی ،فرسودگی شغلی در معلمان مدارس ،فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده ،معلمان پرسشنامهء فرسودگی شغلی ماسلاچ ،مرد

فقیت فردی)است.متغیرهای نوع مدرسه، تحصیلات،وضعیت تأهل،تعداد فرزندان،وضعیت اجتماعی-اقتصادی،محیط روانشناختی-اجتماعی،و تعدد شغل در معادلهء رگرسیون وارد نشدند و پیش‌بین‌های‌ مناسبی برای متغیرهای ملاک(خستگی عاطفی،دگرگونی شخصیت،و فقدان موقعیت‌ فردی)تلقی نگردیدند.

خلاصه ماشینی:

"باتوجه به مقایسه‌ای بودن این تحقیق و نیز اینکه فشار و تنش کاری معلمان دانش‌آموز نابینا و ناشنوا متفاوت با معلمان عادی است، ضروری است تحقیقی در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود چه عوامل فشارزایی‌ هستند که بر فرسودگی شغلی معلمان کودکان نابینا و ناشنوا تأثیر می‌گذارند و چگونه این‌ عوامل درمورد معلمان کودکان عادی به‌صورت متفاوت عمل می‌کنند. پرسشنامهء درجه‌بندی الگوی رفتاری تیپ A و B بورتنر پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ مبنای نظری کار ماسلاچ،روان‌شناختی-اجتماعی است؛یعنی تعاملات اجتماعی‌ افراد را با یکدیگر به عنوان منشأ تنش تلقی می‌کند که مقابله‌های روانی انسان در حالت‌های تعادلی می‌تواند به مقابلهء مؤثر با این تنش‌ها بپردازد،ولی درصورتی که‌ عوامل محیطی تقاضای بالاتر از استعدادها توانمندی‌های روانی را داشته باشند، مقابله‌های روانی عقب‌نشینی کرده و حاصل آن به‌صورت واکنش‌های روان-تنی(مانند سردرد،زخم معده)،واکنش‌های شناختی(مانند عدم تمرکز و توجه)،واکنش‌های‌ عاطفی هیجانی(مانند دلهره،ترس،و سرخوردگی)و همچنین واکنش‌های رفتاری‌ (مانند بی‌تفاوتی و رفتارهای تکانشی)بروز می‌کند و تنها مقیاسی که هرسه محور اصلی‌ (خستگی عاطفی،دگرگونی شخصیت،و فقدان موقعیت فردی)را بررسی می‌کند پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. تحلیل‌ ANOVA برای رگرسیون چندمتغیرهء تأثیر اوقات‌فراغت،تیپ‌های‌ شخصیتی،جنسیت،و سن معلمان بر فرسودگی شغلی(خستگی عاطفی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با نگاهی به جدول 2 متوجه می‌شویم که حد اقل یک یا چند متغیر پیش‌بین(اوقات‌ فراغت،تیپ‌های شخصیتی،جنس و سن)بر متغیر ملاک(خستگی عاطفی)را پیش‌بینی‌ می‌کند(0/10> P و31/67 541و F4 ). باتوجه به داده‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که متغیر جنسیت پیش‌بین‌ مناسبی برای متغیر ملاک(خستگی عاطفی و دگرگونی شخصیت)است؛به این معنی که‌ مردان نمرات بیشتری را در این خرده‌مقیاس‌ها نسبت به زنان کسب می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.