Skip to main content
فهرست مقالات

علم اصول فقه و سرچشمه های حقوق اسلامی (1- کتاب)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فقه ،قرآن ،اسلامی ،کتاب ،علم اصول فقه ،علم ،اصول ،اخباریین ،اصول فقه ،تحریف ،احکام ،روایات ،مسح ،استنباط ،وحی ،ظواهر ،احادیث ،فقیه ،حجیت ظواهر کتاب ،اخبار ،قرآن مجید ،خدا ،آیه قرآن ،علم اصول ،حجت ،اصول فقه و سرچشمه‌های حقوق ،حجیت ظواهر قرآن ،معانی ،ظواهر قرآن ،قرآن کریم

خلاصه ماشینی:

"پس باید بدانیم که آن منابع چیست و چند تا است؟ و آیا همه مذاهب و فرق اسلامی درباره آن منابع از هر جهت، وحدت نظر یا اختلاف نظر دارند؟ اگر اختلاف نظری هست، چیست؟ اول نظر علما و فقهای شیعه را درباره منابع فقه بیان می‌کنیم و ضمن توضیح هریک از منابع، دیدگاه علمای سایر مذاهب اسلامی را نیز از نظر می‌گذرانیم: منابع فقه از نظر شیعه ـ به استثنای گروه قلیلی به نام «اخباریین» ـ چهار مورد است: 1ـ کتاب خدا، قرآن که از این پس به تعبیر فقها و اصولیین و به اختصار از آن با عنوان «کتاب» یاد می‌کنیم، 2ـ سنت، یعنی قول و فعل و تقریر پیغمبر یا امام، 3ـ اجماع، 4ـ عقل. مرحوم شیخ انصاری ـ قدس سره ـ در کتاب «فرائد الاصول» نمونه‌هایی از روایات را نقل می‌کند که در آن روایات، ائمه اطهار یاران خود را به استنباط از قرآن سوق داده‌اند و جالب این است که در بعضی از موارد آنچه را که امام از قرآن برداشت نموده و دیگران را به چنین برداشتهایی وادار کرده، آن چنان هم ساده نیست بلکه تنها با درک عمیق و اجتهاد سطح بالا می‌توان این گونه برداشت نمود. (1) اکنون که اصل جواز مراجعه به قرآن کریم و بهره‌برداری از آیات ـ برای اهل آن ـ روشن شد، می‌گوییم دلیل بر حجیت ظواهر کتاب منحصر بر بنای عقلا است و این دلیل، مرکب از دو مقدمه قطعیه است: مقدمه اول، آن است که بی‌هیچ شک و اشکالی، عقلا، در سیره و محاورات خود و در داد و ستد و تفهیم مقاصد خویش ظواهر کلام یکدیگر را اخذ می‌کنند و هیچ وقت مطلب را به این صورت به طرف خود تحمیل نمی‌کنند که: شما در صحبتهای خود بایدطوری محاوره کنید که قطعی الدلاله باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.