Skip to main content
فهرست مقالات

تکامل انسان - مقایسه یک نظریه اسلامی با نظریه ای در روانشناسی انسان گرا

نویسنده:

(11 صفحه - از 38 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : مزلو ،انسان ،روانشناسی ،تکامل انسان ،نظریه ،کمال ،ماوراءالطبیعه ،انگیزش ،مذهب ،تجربه ،کمال انسان ،شناخت ،نظریه اسلامی ،درمان ،وحدت ،انسان به‌سوی عالم Being ،استعدادهای ،Being ،روانشناسی انسان‌گرایی ،کمبودی ،شکوفایی ،فرد ،رشد ،تئوری مزلو ،عالم Being ،مزلو رشد و کمال انسان ،زندگی ،نظریه مزلو ،رشد و کمال انسان ،تئوری انگیزه‌ها

خلاصه ماشینی:

"مزلو همچنین مشروعیت روانشناسی را در این می‌دانست که بتواند یکسری سؤالات مهم و اساسی را مورد توجه قرار داده و درصدد یافتن پاسخ به آنها باشد، از جمله: زندگی خوب چیست؟ زن و مرد خوب کیست؟ جامعه خوب چیست؟ و رابطه ما با آن چگونه است؟ تعهدات ما به جامعه چیست؟ بهترین چیز برای فرزندان ما چیست؟ عدل، راستی و تقوا چیست؟ مزلو، قبول داشت که این موضوعات، سابقا در حوزه مذهب قرار می‌گرفت. نیازهای مرتبه پایین مزلو در نوشته‌هایش چند فهرست از نیازهای مرتبه پایین را عنوان کرده است، آخرین فهرست شامل چهار نیاز اساسی می‌باشد، که عبارتند از: ــ نیازهای فیزیولوژیک ــ نیازهای امنیت ــ نیازهای تعلق و عشق ــ نیازهای (احترام) esteem در عبارات مزلو، «نیازهای فیزیولوژیک» به این صورت تعریف شده است: «نیازهایی که معمولا به عنوان شروع نظریه انگیزش محسوب می‌گردند». بنابراین، مزلو دریافت که «خود شکوفا کنندگان» افرادی هستند که هدفها و نیازهای مختلفی را که دیگران ندارند، تجربه می‌کنند، لذا کلیت ادراک آنها و فهم و معنایی که از زندگی دارند، به خاطر این تجربیات تغییر می‌کند. اما معمولا قضیه به این شکل نیست؛ یعنی فردی که برای درمان می‌آید ممکن است یک نیاز ارضا نشده پایین‌تر داشته باشد؛ اما متوجه و مشغول نیازهای بالاتر نیز باشد. به نظر می‌رسد مزلو خودش متوجه این مسأله شده است، او خود در جایی به این مطلب اشاره می‌کند که کشش و جاذبه خود سلامت است که افراد را به سوی درمان و معالجه می‌کشاند. این نظریه به عنوان ابزاری برای نقد تئوری مزلو و همچنین حل برخی تضادها به کار می‌رود و دیدگاه‌جدیدی نیز درباره رشد و کمال انسان ارائه می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.