Skip to main content
فهرست مقالات

فطری بودن دین از دیدگاه معرفت شناسی

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 110 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : دین ،فطرت ،معرفت ،عقل ،افلاطون ،انسان ،دیدگاه ،غرب ،فطری بودن دین ،اسلامی ،ذهن ،قضایا ،دین از دیدگاه معرفت‌شناسی ،الهیات مسیحی ،اصول ،استدلال ،معانی ،ایمان ،معقول ،تجربه ،احساس ،مبانی ،علم ،فطرت به معنای افلاطونی ،جهان ،عقل و اندیشه ،نیازمند ،معلومات فطری ،اصول الهیات مسیحی ،فطرت به معنای خاص

خلاصه ماشینی:

"اینک این کاربردها را بر اساس اصول و قواعد اندیشه، مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم: 1 ـ فطرت به معنای سقراطی آن می‌تواند به یکی از دیدگاههای زیر باز گردد: ــ دیدگاه افلاطون (دیدگاه دوم این مقاله) ــ دیدگاه برخی از فلاسفه عقل‌گرای غرب (دیدگاه سوم) ــ درک واضح و بیواسطه (دیدگاه چهارم) با دقت در اظهارات سقراط ـ بنابر نقل افلاطون ـ در می‌یابیم او بر این اعتقاد بوده است که انسان اندیشمند، شخصا می‌تواند به معرفت دست یابد و معانی اصطلاحات ارجمندی همانند عدالت و فضیلت را دریابد. حال اگر فطرت را با میزان عقل و اندیشه بسنجیم، برای آن (به معنای بندهای دوم، ششم، هشتم و نهم این مقاله) هیچ مبنای عقلی نخواهیم یافت، چون در نیم قرن اخیر، فطری بودن دین به معنای وجود یک احساس و کشش بیرون از حوزه عقلانی برای دین (معنای هفتم) مطرح شده است، و من این امر را متأثر از الهیات مسیحی می‌دانم؛ چنانکه این بحث با ترجمه مقاله‌ای با عنوان: «حس مذهبی یا بعد چهارم روح انسانی» در حدود سی و پنج سال پیش در ایران به اوج خود رسید. (2) اما اگر فطری را به معنای قضیه مستدل و روشنی که قیاس و دلیلش را به همراه داشته باشد بگیریم، برخی از اصول ادیان معقول را به این معنای (معنای پنجم) هم می‌توان فطری دانست؛ در حالی که مرحوم طباطبایی با دقت خاص، دین را حتی در این حد هم فطری ندانسته، بلکه فطری بودن دین را به این معنا قبول دارد که اصول ادیان به گونه‌ای است که انسان با ساختمان خاص وجودی خود، به سوی آنها هدایت شده و آنها را درک خواهد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.