چکیده:
مدلهایی که در مطالعه سیاست به کار میروند، مدلهای مفهومی هستند که میتوان از آنها در تحلیل سیاستگذاری عمومی نیز بهره گرفت. این مقاله، به تحلیل «سیاستگذاری عمومی» از منظر مدلهای نهادی، فرایندی، گروهی، نخبگان، عقلانی، فزاینده، تئوریبازیها، انتخاب عمومی و سیستمها اختصاص دارد. مقاله، نشان میدهد که هر مدل و نظریه، بیشتر امکانات عملی برای مقامات حکومتی را فراهم میکند و یا ابزار مفیدتری برای تحلیلگران مسایل اجتماعی است؟ همچنین، بررسی این مدلها نشان میدهد کدامیک به فهم بیشتر ما از فعالیتهای متعدد دخیل در سیاستگذاری عمومی یاری میدهد و کدامیک برای نقد و ارزیابی فرایند سیاستگذاری مناسبتر است؟ در پایان، نویسنده به ارائه برخی معیارهای عمومی میپردازد که میتوان از طریق آنها، مفیدبودن این مفاهیم و مدلها را بررسی کرد.
The article 139 of the Constitution of the I. R. of Iran the aim of which is protecting the public and governmental properties، has envisaged rules to realize this end in case of a legal dispute. However، some of domestic as well as foreign investors believe that the aim of this article is incompatible with the principal of swiftness at trade issues، because، capital absorbing and other types of trade are among indispensable needs of economic advancement. Therefore، linking between the above two expediencies، i.e. protecting public and governmental properties and swiftness at trade and absorbing of capital is very important. To coupe with this challenge، it would be better to find capacities of this article due to legislation and legal analysis based on national expedience.
خلاصه ماشینی:
مقاله،نشانمیدهد که هر مدل و نظریه،بیشتر امکانات عملی برای مقامات حکومتی را فراهممیکند و یا ابزار مفیدتری برای تحلیلگران مسایل اجتماعی است؟همچنین،بررسیاین مدلها نشان میدهد کدام یک به فهم بیشتر ما از فعالیتهای متعدد دخیل درسیاستگذاری عمومی یاری میدهد و کدام یک برای نقد و ارزیابی فرایندسیاستگذاری مناسبتر است؟در پایان،نویسنده به ارائه برخی معیارهای عمومیمیپردازد که میتوان از طریق آنها،مفید بودن این مفاهیم و مدلها را بررسسی کرد.
هیچکدام از این مدلها،مشخصا برای مطالعۀ سیاستگذاریعمومی مورد استفاده قرار نمیگیرد،بلکه هرکدام روشی جداگانه برای تأمل در موردسیاستگذاری و نشان دادن برخی علتهای کلی و نتایج سیاستگذاری عمومی هستند.
نمونه عمومی از اینرهیافت فرایند،در جدول صفحه بعد نشان داده شده است: فرایند سیاسیتی-چاچوبی برای تحلیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) استدلال این بوده است که مطالعات دانشمندان علم سیاستگذاری عمومی،میبایست بهاین فرایندها محدود باشد و از تحلیل ماهوی{o1o}سیاستها پرهیز نمایند.
سیاست،کشمکش واقعی بین گروهها برای نفوذ در سیاستگذاری عمومی&%03908RTMG039G% است.
تغییر در نفوذ نسبی هرگروه ذینفع میتواند در سیاستگذاری عمومی تغییر ایجاد کند و سیاستگذاری،حرکتمورد نظر گروه برای کسب منافع و دور کردن گروههای دیگر از دستیابی به آن خواهد بود.
نظریه نخبگان معتقد است مردم،احساسی عمل میکنند و از سیاستگذاری،اطلاعات ناقصی دارند و این نخبگان هستند کهباور آنها را در مورد مباحث سیاستگذاری شکل میدهند و تأثیر تودهها بر نخبگان اندکاست.
آنها این کار را انجام میدهند زیرا،اولا زمان،اطلاعات یاپول برای ارزیابی تمام بدیلهای سیاست موجود را ندارند و هزینه جمعآوری تمام ایناطلاعات بسیار زیاد است.
علمسیاست،رفتار را در حوزه سیاسی مطالعه میکند و بر این فرض است که افراد به دنبال مفهومخاص خود از نفع عمومی هستند.