چکیده:
هدف اصلی این مقاله، بررسی تحول در نقش بازیگران دولتی و غیردولتی از منظر حقوق بینالملل و تئوریهای روابط بینالملل میباشد. به طور سنتی، وقتی از سیاست در روابط بینالملل سخن گفته میشود، روابط میان دولتها مطرح است، اما فراملیگرایی بر روابطی در ورای روابط دولتها و میان بازیگرانی غیر از دولتها تاکید دارد. این روابط و بازیگران، بر بازیگران دولتی و روابط میان آنها نیز تاثیر میگذارند. بازیگران غیردولتی، طیف وسیعی از وظایف را بر عهده گرفتهاند که در اغلب موارد، بدون رضایت اولیه دولتهای میزبان، در مسایل داخلی آنها مداخله بشردوستانه نمودهاند. در این مقاله، پس از تشریح تاثیر پایان جنگ سرد و فرایند جهانیشدن بر روابط بینالملل، تحول در نقش بازیگران دولتی و غیردولتی را از منظر تئوریهای روابط بینالملل و همچنین حقوق بینالملل، مورد بررسی قرار میدهیم.
کلیدواژهها
خلاصه ماشینی:
در این مقاله،پس از تشریح تأثیر پایان جنگ سرد و فرایندجهانی شدن بر روابط بین الملل تحول در نقش بازیگران دولتی و غیر دولتی را از منظرتئوریهای روابط بین الملل و همچنین حقوق بین الملل،مورد بررسی قرار میدهیم.
این برداشت چالشی جدی علیه یکی از مفروضههای اصلی رشته روابط بین الملل،یعنیبازیگری انحصاری دولتها و کنترل آنها بر سیاست جهانی بود.
9 مسأله مهم برای کوهین و نای،این است که مبادلات یا سازمانهای فراملی،چگونهسیاست بین دولتی را تحت تأثیر قرار میدهند؟به نظر آنها،در سطحی عام،این روابط فراملیحساسیت جوامع را به یکدیگر افزایش میدهند و از این طریق،در روابط میان حکومتهاتغییر ایجاد میکنند.
در قرون 19و 20،در همان حال که کشورها به طور فزایندهای شکل دولت-ملت{o4o}به خود میگرفتند،مردم کمکم واژههایی نظیر«بین المللی»و همچنین روابط بین دولتها را مورد استفاده قرار{o(1).
)SSICI(ytngierevoc etats dna noitnevretni no noissimmoc lanoitanretni o} در سپتامبر 2005،مجمع عمومی سازمان ملل متحد،شکلگیری«مسئولیت حمایت»ازمردم آسیبپذیر را پذیرفت.
در چنینشرایطی،شاهدیم که وظایفی مشابه وظایف دولت،توسط سازمان ملل،در وضعیتهاییهمانند کوزوو و تیمور شرقی صورت گرفته که این امر به تحولات جدیدی در راستای کاراییقانون حقوق بشر در سازمان ملل و سایر سازمانهای بین المللی،در چارچوب حمایت ازدولتهای تجزیه شده،انجامیده است.
استفاده از واژه تدبیر امور در اواخر دهه 1990،منعکسکننده دیدگاهی بود مبنی بر اینکه چند نهاد بین المللی مانند سازمان ملل متحد وجوددارند که برخی از کارکردهای دولت مشروع(و نه همه آنها)را کسب کردهاند.
61-41,pp,5002,sserP ytisrevinU drofxO,kroyweN,sthgiR namuH dna srotcA etats-noN,notslA pilihP.