Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت زبان قرآن(3)

نویسنده:

(7 صفحه - از 70 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : زبان ،ابلیس ،لفظ ،سلیمان ،زبان قرآن ،کلام ،کنایه ،شیطان ،عقیده ،پیام ،سخن ،وسیلۀ ،سخن گفتن ،اذ ،زبان حال ،حضرت سلیمان ،قلنا ،اذ قال ربک ،ابراز اراده ،گفتار ابلیس در روز ،معنی عقیده و رأی ،حال ابلیس در مقابل انسانها ،عقیده و رأی استعمال ،گفتن و گفتار ،کار ،معنی شعر ،پیام درونی و دریافت ،لهم موتوا ،ابراز عقیده ،چنان‌چه

خلاصه ماشینی:

"و در آیه: {/«ذلک عیسی بن مریم قول الحق الذیفیه یمترون»/}(مریم،34) عیسی را قول حق نامید همان‌گونه او رادر آیۀ دیگر،کلمه نامید:{/«و کلمته القاها الیمریم»/}(نساء،171)و این اشارت است به آیه:{/«ان مریم عیسی عند الله کمثل آدم خلقهمن تراب ثم قال له کن فیکون»/}(آل عمران،59) در قرآن نیز،واژۀ«قول»دربارۀغیر انسانها به کار رفته،چه آن‌که آنها رامخاطب(طرف خطاب)قرار داده،یا از آنهانقل قول کرده است. مقصود از گفتن با زمین و آسمان و گفتۀزمین و آسمان چیست؟ علامه طباطبائی،قدس سره،نوشته:مقصود:همان است که در آیه 117 سورۀبقره آمده: {/«بدیع السماوات و الارض و اذا قضیامرا فانما یقول له کن فیکون»/} یا در آیه 82 سوره یس آمده: {/«انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کنفیکون»/}5 قول،در این دو آیۀ کریمه،کنایه از:ابراز اراده و خواست درونی است،به هرگونهکه باشد؛لذا گفتن با لفظ نیست،و هیچ‌گونهسخنی در کار نبوده،جر آن‌که:همان‌گونهکه گفتار نمایانگر خواستۀ درونی است،هر آنچه نمایانگر اراده و خواسته باشد،قولو گفتار گویند و لازمۀ آن مقصود است که:ابراز مراد باشد. »/}(نمل،22-24) آیا این پیام را شفاها و با لفظ و تکلمانجام داده؟ هرگز!زیرا حضرت سلیمان خودمی‌فرماید: {/«و ورث سلیمان داود و قال یا ایها الناسعلمنا منطق الطیر و اوتینا من کل شیئان هذا لهو الفضل المبین»/}(نمل،16) از عنایات الهی بر حضرت سلیمان،کهوارث داود است،دانستن زبان پرندگاناست. مخصوصا آن‌جا که شیطان،انسانها رامورد خطاب قرار داده،با آنان سخن را بازمی‌کند،چیزی جزء إلقای خاطره و وسوسهو خطور ذهنی برای انسانها نیست: {/«کمثل الشیطان اذ قال للانسان:اکفر. فلما کفر قال:انی بر منک انی اخافالله رب العالمین»/}(حشر،16) هیچ گاه آدمی مورد خطاب شفاهیو آشکار ابلیس قرار نگرفته،تا به وی دستوردهد که کافر گردد؛بلکه این یک وسوسهو تحریک درونی است که به وسیلۀ ابلیسانجام می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.