Skip to main content
فهرست مقالات

فهم قرآن

نویسنده:

(14 صفحه - از 106 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،خدا ،فهم قرآن ،تأویل ،یقین ،تفسیر ،متشابهات ،آدم ،حق ،خواب ،علم ،معنی ،شک ،خداوند ،تصور ،تعلیم ،یوسف ،انسان ،معنای تعبیر خواب ،دانش ،در قرآن ،کسانی ،کلمۀ ،تفسیر قرآن ،حقیقت ،سورۀ یوسف ،اسماء الله ،فهم قرآنعلیرضا ذکاوتی قراگزلو ،تأویل متشابهات ،آدم تعلیم اسماء

خلاصه ماشینی:

"» اما نکته این است که هرگاه دانستن متشابهات،جز برای خدا ممکن نباشد و حتی راسخان درعلم:(معصومین و دارندگان علم الهی)متشابهات را فقط بپذیرند و از دانستن آن محروم باشند،پس چگونه قرآن{/«بیان للناس»/}(آل عمران،138)و بلکه{/«تبیانا لکل شئ»/}(نحل،89)خواهد بود؟ بعضی مفسران(مثلا مرحوم علامه طباطبائی)کوشیده‌اند قرآن را با قرآن تفسیر کنند. 11 حال سؤال این است:آیا در تأویل قرآن نیز صورتهای وحی به معانی دیگری تعبیر می‌شود؟البتهچنین است،اما تعبیرکننده باید تعلیم یافته از سوی خدا باشد. »16 خطاب قرآن با فطرت سلیم است و لذا مسلم نیست که بهترین مؤمنان همیشه بین دانشمندانباشند،برعکس،ممکن است کسی از راه علم دچار ضلال شود17و مظهر و نمونۀ برتر آنان که بادعوی علم و عمل گمراه شدند شیطان است،حال آن‌که ملائکه عرض می‌کنند: {/«سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا»/}(بقره،32) یکی از طرق دانش تعلیم الهی است؛خدا اسماء را به آدم آموخت. 31البته به افراد قابل از بشر معمولی هم ارائه آیات از سوی خدا می‌شود: {/«سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق»/}(فصلت،53) در قیامت که عالم معناست و تأویل اعمال ما در آن‌جا آشکار می‌گردد همگی به یقین می‌رسیم،حتی گنهکاران در جهنم به یقین می‌رسند:«علم الیقین و عین الیقین»32حق الیقین»33در سورۀ مدثرهم از زبان مجرمان آمده است: «ما از نمازگزاران نبودیم و به مسکین طعام نمی‌دادیم و همراه ژرف‌اندیشان در باطل،باطلاندیشی و باطل‌گویی می‌کردیم و روز جزا را تکذیب می‌نمودیم تا به یقین رسیدیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.