Skip to main content
فهرست مقالات

فهم قرآن

نویسنده:

(14 صفحه - از 106 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، خدا، فهم قرآن، تأویل، یقین، تفسیر، متشابهات، آدم، حق، خواب

خلاصه ماشینی: "» اما نکته این است که هرگاه دانستن متشابهات،جز برای خدا ممکن نباشد و حتی راسخان درعلم:(معصومین و دارندگان علم الهی)متشابهات را فقط بپذیرند و از دانستن آن محروم باشند،پس چگونه قرآن{/«بیان للناس»/}(آل عمران،138)و بلکه{/«تبیانا لکل شئ»/}(نحل،89)خواهد بود؟ بعضی مفسران(مثلا مرحوم علامه طباطبائی)کوشیده‌اند قرآن را با قرآن تفسیر کنند. 11 حال سؤال این است:آیا در تأویل قرآن نیز صورتهای وحی به معانی دیگری تعبیر می‌شود؟البتهچنین است،اما تعبیرکننده باید تعلیم یافته از سوی خدا باشد. »16 خطاب قرآن با فطرت سلیم است و لذا مسلم نیست که بهترین مؤمنان همیشه بین دانشمندانباشند،برعکس،ممکن است کسی از راه علم دچار ضلال شود17و مظهر و نمونۀ برتر آنان که بادعوی علم و عمل گمراه شدند شیطان است،حال آن‌که ملائکه عرض می‌کنند: {/«سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا»/}(بقره،32) یکی از طرق دانش تعلیم الهی است؛خدا اسماء را به آدم آموخت. 31البته به افراد قابل از بشر معمولی هم ارائه آیات از سوی خدا می‌شود: {/«سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق»/}(فصلت،53) در قیامت که عالم معناست و تأویل اعمال ما در آن‌جا آشکار می‌گردد همگی به یقین می‌رسیم،حتی گنهکاران در جهنم به یقین می‌رسند:«علم الیقین و عین الیقین»32حق الیقین»33در سورۀ مدثرهم از زبان مجرمان آمده است: «ما از نمازگزاران نبودیم و به مسکین طعام نمی‌دادیم و همراه ژرف‌اندیشان در باطل،باطلاندیشی و باطل‌گویی می‌کردیم و روز جزا را تکذیب می‌نمودیم تا به یقین رسیدیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.