چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکارآمدی و عزت نفس دختران نوجوان انجام شد. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 20 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 13 شهر تهران در سال 87 بودند، که به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و نیز به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ده نفر) جایگزین شدند. میزان خودکارآمدی و عزت نفس شرکت کنندگان در این پژوهش به ترتیب توسط مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت در پیش آزمون و پس آزمون سنجیده شد. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش دلگرمی قرار گرفت. اجرای تحلیل کوواریانس بر روی داده ها نشان داد که میزان خودکارآمدی و عزت نفس گروه آزمایش افزایش معناداری یافته بود. بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر می تواند خودکارآمدی و عزت نفس دختران نوجوان را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
Schultz & Schultz کاوش می کنند، معتقد هستند اگرچه با واژه هاو زبـان تخصـصی متفـاوت ، امـا مـسائل پایـه ای سؤال یکسانی را منعکس می کندو همان طورکه آدلر هم بیان می کند، آن چیزی اسـت کـه مـا عقیده داریم و آن گونه که ما براساس آن عقاید رفتار می کنیم که بیشتر رفتـار انـسان را تعیـین می کندومی تواند به آسیب شناسی روانی منجر شود (راثرت و رید، ۲۰۰۱).
داده های این جدولبیان کنندة آن است کـه میـزان ویژگـی هـای توصـیفی خودکارآمـدی و عزت نفس گروه کنترلو آزمـایش در پـیش آزمـون بـا هـم تفـاوت معنـاداری ندارنـد، امـادر پس آزمون میزان ویژگی های توصیفی خودکارآمدی و عزت نفس گروه آزمایش نسبت به گـروه کنترل افزایش یافته است .
جدول ۳:تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلربرعزت نفس دختران نوجوان P F MS DF SS عزت نفس پیش آزمون ۰/۰۳ ۵/۷۴ ۱۲۳/۹۰ ۱ ۱۲۳/۹۰ گروه ۰/۰۲ ۷/۰۵ ۱۵۲/۲۱ ۱ ۱۵۲/۲۱ خطا ۲۱/۵۹ ۱۷ ۳۶۷/۱۰ جدول ۳بیان کنندة این است که بـین نمـرات عـزت نفـس دو گـروه آزمـایش و کنتـرلدر پس آزمون با فرض همراه کردن نمره پیش آزمون به عنوان متغیـر همـراه در سـطح اطمینـان ۹۵ درصد تفاوت معناداری وجود دارد.
این یافته با یافته های پژوهش باهلمن و دینتـر (۲۰۰۱)، لیزهـارتزولینـت ثیـک (۲۰۰۵)، لـی و همکاران (۲۰۰۶)، روشن (۱۳۷۵)، مدنی (۱۳۸۰)، ترکاشوند (۱۳۸۰)، لطـافتی بـریس (۱۳۸۳)، رستمی (۱۳۸۴)و حسن آبادی (۱۳۸۵) همسوست کـه دریافتنـد مداخلـة روان شـناختی ، گـروه درمانی و آموزش به طور کلی در افزایش عزت نفس مؤثر است .