چکیده:
برای آزمون فرضیات تحقیق،استفاده شده است.جهت تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از فنون آمار استنباطی استفاده شده و با استفاده از آزمون دو جملهای به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شده است که نتایج تحقیق حاکی از تایید 3 فرضیه اصلی مبنی بر تاثیرگذار بودن سه متغیر اصلی شامل ویژگیهای مدیریت،توانمندیهای بازاریابی استراتژیک صادراتی،و ویژگیها و توانمندیهای شرکت،بر عملکرد صادراتی در شرکت بازرگانی پتروشیمی میباشد. توسعه صادرات غیرنفتی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و پایانپذیر بودن منابع نفتی از یکطرف و افزایش جمعیت کشور از طرفی دیگر،امری ضروری و اجتنابناپذیر است. رفتار و عملکرد شرکت در بازارهای صادراتی و همچنین بررسی عوامل اساسی موفقیت آن،یکی از موضوعات کلیدی در این حیطه محسوب میشود،چرا که میزان موفقیت یک شرکت در امر صادرات را مشخص میسازد.ازاینرو به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی،درتحقیق حاضر به بررسی عوامل داخلی تاثیرگذار بر عملکرد صادراتی در شرکت بازرگانی پتروشیمی پرداخته شده است.مدل مورد استفاده در تحقیق حاضر،مدل ارائه شده از سوی سهیل ناظر و نواز سالم5(2009) میباشد که مدلی تلفیقی از تمامی مدلهای موجود در این خصوص بوده و شامل 3 متغییر اصلی ویژگیهای مدیریت،توانمندیهای بازاریابی استراتژیک صادراتی و ویژگیها و
خلاصه ماشینی:
"رد و تایید فرضیات (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشنهادات مبتنی بر نتایج نتایج بدست آمده در این تحقیق،برخی کاربردهای عملی را که برای سازمان مطرح میکند، لذا پیشنهادات ارائه شده در این بخش با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیات و نظرات ارائه شده توسط پاسخدهندگان پرسشنامه در 3 بخش اصلی بصورت زیر میباشد: بخش اول:ویژگیهای مدیریت در این بخش پیشنهاد میشود در خصوص تعهد مدیریت،ارداک مدیریت نسبت به رقابت، ادراک مدیریت نسبت به مزیتهای رقابتی،ادراک مدیریت نسبت به موانع صادارت، جهتگیریهای بین المللی و مشتریمداری مورد توجه قرار گیرند و اقدام به تقویت این جنبههای مدیریتی شود چرا که ارتقاء،تغییر و بهبود نگرش مدیران از عوامل بسیار مهم در بالارفتن عملکرد صادراتی میباشد.
بخش سوم:ویژگیها و توانمندیهای شرکت در این بخش پیشنهاد میشود با توجه به موثر بودن این عامل در افزایش عملکرد صادراتی، فناوریهای موجود در تولید و توزیع محصولات به روزرسانی شود؛از توانمندیهای داخلی با استفاده از افراد آموزش دیده و شناسایی کانالهای ارتباطی موثر با شبکههای خارجی ارتباط برقرار کرد و همواره این ارتباطات بطور مکرر،دائمی و دوستانه با مشتریان و موسسات تجاری برقرار شوند؛یک برنامه منظم،منسجم با اهداف روشن و استراتژیهای مشخص به وجود آید و همه کارشناسان و افراد مرتبط با آن از این برنامه اطلاع یابند؛با برگزاری دورههای آموزشی مرتبط و همراستا با برنامه صادراتی تنظیم شده در میان کارشناسان مرتبط با دانش آنها در خصوص مسائل مرتبط با صادرات و به ویژه بازاریابی و فروش محصولات در بازارهای بین المللی افزایش یابد."