چکیده:
بازارهای دورهای محلی،مکان فعالیت زنان شهری و روستایی است که با انگیزهها مختلفی در بازار فعالیت میکنند.این انگیزهها متنوع بوده و شامل ابعاد اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی میشود.فعالیت در بازارها دارای موانع و مشکلاتی است که بررسی و حل آن به بهبود وضعیت شاغلان و فعالان بازار کمک میکند.در این مقاله ضمن بررسی انگیزههای زنان شاغل در بازار،تلاش شده تا موانع موجود بر سر راه فعالیت آنها شناسایی شود.بنابراین،سوال اصلی تحقیق بررسی انگیزهها و مولفههای پیش روی زنان به منظور فعالیت در بازار است.روش تحقیق،توصیفی تحلیلی بوده و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه،استفاده شده است.پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد که برای فروشندگان برابر با /71و برای خریداران برابر با /70بوده است حجم نمونه شامل 147 خریدار و 146 فروشنده بوده است که فروشندگان به روش سرشماری و خریداران از طریق رابطه کوکران به دست آمدند.روش نمونهگیری تصارفی ساده است.تعداد شهرهای بررسی شده یازده شهر و معیار انتخاب شهرها نمونهگیری طبقهای بوده است.نتایج نشان میدهند که فروشندگان به دنبال درآمد،شغل،ارتقای مقعیت خانوادگی و خریداران خواستار تامین نیازهای اقتصادی هستند،بدین شکل که فروشندگان به دنبال ارتقای موقعیت اجتماعی خود هستند و علائق فردی و خانوادگی(درصد واریانس 31/64)در کنار روابط اجتماعی و مولفههای اقتصادی نظیر درآمد(درصد واریانس 11/24)و اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است.خریداران نیز با انگیزه خرید(درصد واریانس 40/04)و تعریح(درصد واریانس 19/83)به بازار میآیند.انگیزه خرید شامل کیفیت محصول،قیمت مناسب،تازگی و تنوع محصول است و انگیزه تفریح؛گردش،دیدن جذابیتهای هنری و فرهنگی بازار و...است.
خلاصه ماشینی:
"با اینهمه این سوال مطرح میشود کهانگیزه زنان از فعالیت در بازارهای مزبور چیست؟به عبارتی فروشندگان و خریداران زن که دو گروه عمده فعال در بازارهای مزبور را تشکیل میدهند،با چه هدفی اقدام به فعالیت در این بازارها میکنند؟برای رسیدن به پاسخ این سوال نیاز است تا سوالات زیر مطرح و مورد بررسی قرار گیرند: *انگیزههای خریداران زن از خرید از بازار چیست؟ *انگیزههای فروشندگان زن از فروش در بازارهای دورهای محلی چیست؟ *چه مولفههای بر ایجاد انگیزه برای خریداران و فروشندگان زن در بازار اثر میگذارند؟ 2-نظریهها و پیشینه تحقیق بازار تعاریف متعددی دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-2-2-انگیزههای فعالیت زنان خریدار در خرید از بازارهای دورهای محلی در جدول 8 مشخص است که خریداران در کل از خرید از بازار راضی بودهاند.
بر این اساس میتوان گفت که انگیزه های فردی و خانوادگی زنان برای فعالیت در بازار متنوع است و این تنوع با وجودی که هر کدام به تنهایی انگیزه قوی بهشمار نمیروند(به ویژه در مقابله با انگیزه اقتصادی درآمد)اما در کار هم نقش مهمی را در شکل دادنانگیزه حضور فروشندگان در بازار دارند-در جدول 7 چون تک تک متغیرها بهصورت مجزا محاسبه شدند،انگیزه درآمد در بالا و در اولویت بهتری قرار گرفت.
در جدول 31 عاملهای نامگذاری شده همراه با میزان واریانس تبیین (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-2-4-مشکلات زنان در بازارهای دورهای محلی در این بخش به برخی مشکلات پیش روی زنان در فعالیت در بازارهای دورهای محلی در بین فروشندگان پرداخته میشود."