خلاصه ماشینی:
"تنها شرکتهایی خواهند بود که آموختهاند چطور روش تجارت خود را تغییر دهند تا باقی بمانند،و شرکتهایی که به حاشیه رفتهاند»5 باید توجه کرد که در تجارت الکترونیکی تنها سودآوری خود عمل تجارتی،که محصول علل مختلفی چون حذف مرزهای جغرافیای و برخورداری از دامنه وسیعی از مشتریان،و سرعت و سهولت بالا در تجارت است،مطرح نیست،بلکه حذف هزینههای اضافی،زمان،و فاصلهها از دیگر سودهایی هستند که خصیصه ذاتی این نوع تجارت است،در این راستا ذکر گزارش زیر جالب است: «امروزه هر کارمند آمریکایی به طور متوسط 00021 تکه کاغذ در سال مصرف میکند،هزینه پرینت هر کارمند نیز به طور متوسطه بین 006 الی 0002 دلار در سال است.
با این حال،بررسی سابقه تجارت الکترونیکی در ایران حاکی از آن است که بخشهای مختلف دولتی و نهادهای خصوصی در تلاش بوده و هستند تا زیرساختهای لازم برای توسعه تجارت الکترونیکی را در این کشور در حال توسعه ایجاد و تکمیل کنند.
قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی مصوب 9731 اندیشه رونق جدی تجارت الکترونیکی در اوایل سال 9731 در قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران8و دربندهای«الف»و «ب»ماده 611 آنچنین متجلی شده است: «به منظور تقویت توان رقابت محصولات صادراتی کشور در بازارهای بینالمللی: الف-کلیه وزارتخانهها و سازمانهای تولیدی و خدماتی دولتی مرتبط با امر صادرات مکلفند تا پایان اولین سال برنامه سوم نسبت به راهاندازی مرکز اطلاعرسانی مربوط به خود،براساس طرح شبکه جامع اطلاعرسانی بازرگای کشور اقدام کنند و خدمات اطلاع رسانی لازم را در اختیار متقاضیان داخلی و خارجی قرار دهند.
در این میان جهت توسعه همکاریهای بینالمللی برای توسعه تجارت الکترونیکی ایران،وزارت امور خارجه بایستی در ایجاد تعامل بین داخل و خارج از کشور،مانند کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای بینالمللی وابسته به سازمان ملل متحد،با وزارت بازرگانی و دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی همکاری لازم را به عمل آورد."