چکیده:
از انتشار نخستین شماره مجله اطاق تجارت(15 آبان 1308)هشتاد و دو سال میگذرد.این مجله به عنوان ارگان رسمی اتاق تجارت در دوره پهلوی اول بود که انتشار آن تحولی بزرگ در عرصه نشریات اقتصادی کشور به شمار میآمد و اقدامی بینظیر در این زمینه بود. اطاق تجارت،نخستین مجله تجاری رسمی در ایران بود،در خود این مجله در مورد آن آمده:«بهترین راهنمای تجارتی است که کلیه اطلاعات و مظنهجات داخله و خارجه و احصائیه واردات و صادرات مملکتی را در دسترس شما قرار داده و تجارتخانههای معروف را به شما معرفی میکند،تنها مجله اطاق تجارت است.» در ادامه آمده است:«اطلاع به اوضاع تجارت،وسیله است که آقایان تجار محترم را از مواجهه با ضرر و خسارت مصون داشته و آنها را از شغل شریف خود،راهنما و خرسند مینماید و نیز میتوانند با دادن اعلانهای کوچک صادرات و واردات،خود را به داخله و خارجه معرفی و بازارها و مشتریانی برای خود تهیه نمایند.» دایره عملکرد این مجله از موارد مذکور،فراتر میرفت،به نحوی که از همان شمارههای نخستین به نقش خود در اطلاعرسانی به تجار و بازرگانان تاکید داشت.در مقالهای که در شماره 73 این مجله و به مناسبت پنجمین سال انتشار آن نوشته شده،آمده است:«میتوان گفت امروز تمام تجار روشن فکر ممالک و تجاری-که وارد معامله دادوستد میباشند-این را احساس کردهاند که بدون داشتن اطلاعات کافی و روشن شدن از اوضاع و جریان تجارت امروزی مملکت و دنیا نمیتوانند کار بکنند،به همین جهت است که مجله اطاق تجارت در دورترین نقاط به حد کافی توزیع میشود و نیز هیچ تاجری نیست که مجله اطاق تجارت در کنار آن چیده نشده باشد.» این نقل قولها آنهم،چند سال پس از انتشار این نشریه جایگاه،بینظیر آن را در میان تجار داخلی و خارجی روشن میسازد و نشان میدهد که چگونه توانسته است اعتماد بسیاری از بازرگانان را به خود جلب نماید،این امر در حقیقت به سبب اطلاعات ارزشمندی بود که در نشریه وجود داشت و اگر گفته باشیم مجلهای کاربردی بود،خطا نگفتهایم. اکنون،شرایطی پیش آمده است تا در هشتاد و دومین سال تأسیس این نشریه،نگاهی گذرا به نقش و کارکرد آن بیندازیم.علاوه بر آن مروری کوتاه بر برخی نیازمندیهای حوزه پژوهش و منابع تحقیقی در زمینه مطالعات تجاری داشته باشیم،ازاینرو در ادامه این تحقیق،علاوه بر نگاه کلی به 2Lجایگاه مطبوعات تجاری در تاریخ معاصر کشورمان به آسیبشناسی این حوزه،به ویژه صدماتی میپردازیم که در صورت عدم انتشار این منابع،ایجاد خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهمیت این موضوع و همزمان با یکصد و بیست و هفتمین سال تاسیس اتاق بازرگانی ایران(سال 9831)برای نخستین بار در زمان دکتر نهاوندیان،رئیس دانشمند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران،چندین همایش علمی برگزار شد و علاوه بر انتشار جزوات،کتابها و مقالات متعدد،یکی از مهمترین مطبوعات تجاری کشورمان در لوح فشرده منتشر شد که مورد استقبال پژوهشگران در عرصه تاریخ تجارت قرار گرفت.
به نظر لازم باشد این سلسله اقدامات باسرعت بیشتری،ادامه یابد،به ویژه آنکه در بین مطبوعات تجاری اطلاعاتی موجود است که در هیچ یک از اسناد به جای مانده از تاریخ معاصر کشورمان در حوزه تجارت وجود ندارد،در نتیجه به پیشنهاد نگارنده و موافقت جناب آقای دکتر نهاوندیان مقرر شد طی یک پروژه تحقیقاتی،مجموعه نشریات اقتصادی تاریخ کشورمان در یک ساله اخیر مورد بررسی قرار گیرد و پس از استخراج اسامی آنها و تهیه شیوهنامهای مبنی بر تعریف مطبوعات تجاری و اقتصادی،نسخههای پراکنده این نشریات جمعآوری،اسکن و در نهایت به صورت لوح فشرده در اختیار جامعه علمی کشور قرار گیرد."