Objective: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of stress inoculation training on degree of math anxiety and performance in students with dyscalculia.
Method: In this experimental research، the sample was consisted of 30 female fifth elementary grade students in five regions of Isfahan. First region was selected، and schools were selected randomly. Utilizing Iran Key math test، and long's math anxiety test، the sample was randomly divided into two experimental and control groups. Pre-test and post-test were taken from each of the two groups، and experimental groups were exposed to stress inoculation training in ten sessions.
Results: Covariance analysis showed that the training could decrease the students' math anxiety (P=0/01)، and could increase math performance (P=0/01). Consequently، the analysis of follow up data revealed that these effect was observed after two months (p=0/01).
Conclusion: Accordingly، this study concludes that stress inoculation training can be used to alleviate math anxiety in students with dyscalculia.
خلاصه ماشینی:
یافتهها:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ایمنسازی در مقابل استرس،اضطراب ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی را به طور معناداری کاهش میدهد )1000/0 p( و باعث افزایش عملکرد ریاضی میشود )1000/0 p( و این تأثیر تا دو ماه بعد از جلسات آموزشی تداوم داشته است )1000/0 p( .
در پژوهشی دیگر حمید(1385)،به اثربخشی روش آموزش کاربردی،تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش ناتوانی یادگیری ریاضی دانشآموزان سال سوم ابتدایی شهر تهران پرداخته است.
با استناد به نتایج حاصل از تحقیقات متعدد،در مورد تأثیر اضطراب ریاضی افراد و همچنین با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته و نظریات متنوعی از سوی صاحبنظران در تبیین علت ناتوانی یادگیری ریاضی،مطرح شده است،که نیز یکی از علتهای بیان شده،عوامل هیجانی، نظیر اضطراب ریاضی است و با توجه به پژوهش بشاورد و فرضی گلفزانی(1381)که دبه مقایسه اضطراب ریاضی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و عادی پرداختند و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نمره دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی در آزمون اضطراب زیاصی،به طور معناداری بالاتر از دانشآموزان عادی بوده است و همچنین با توجه به کارآمدی روش ایمنسازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب ریاضی،پژوهش حاضر تأثیر آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب و عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی را مورد بررسی قرار داد.
روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری جامعه آماری مورد پژوهش در این تحقیق،کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی که در سال تحصیلی 87-86 در مناطق پنجگانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل و دارای ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند.
بحث و نتیجهگیری این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب و عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفت.