چکیده:
هدف:پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی(دو مینوی رابطه-چی گم شده)بر حافظه کوتاهمدت و املای دانشآموزان پایه ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در نوشتن)پرداخته است.روش:در این تحقیق نیمه آزمایشی،30 دانشآموز(15 دختر و 15 پسر)با مشکل یادگیری،با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان مراجعهکننده به مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری که در پایه دوم دبستان مشغول به تحصیل بودند،انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیتشناختی همگن شدند.ابتدا با استفاده از خردهآزمون حافظه عددی وکسلر و آزمون املا(محقق ساخته) ،از آنان پیشآزمون گرفته شد.سپس بازیهای آموزشی(دومینو رابطه-چی گم شده)در 15 جلسه،هفتهای دوبار،به مدت 30 دقیه جرا شد و مجددا از آنان پسآزمون به عمل آمد و تأثیر بازیها بر حافظه کوتاه مدت و املای این دانشآموزان،مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها:دادهها با روش تحلیل واریانس چند متغیره،تحلیل کوواریانس درون موردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها نشان دادند که بازیهای آموزشی،در افزایش کارکرد حافظه کوتاه مدت و پیشرفت در نمرات آزمون املای این دانشآموزان تأثیر دارد.این تأثیر در دانشآموزان دختر و پسر به استثنای عامل دقت که در دختران بیشتر بود،تفاوت معناداری نداشت.نتیجهگیری:بازیهای آموزشی بر کارکرد حافظه کوتاه مدت و املای دانشآموزان با اختلال در نوشتن،مؤثر بود.به این ترتیب میتوان از بازیهای آموزشی برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر سود جست.
Objective: The purpose of the present study was to examine the effect of educational games on shortterm memory and dictation of primary school students with learning disabilities (LD).
Method: In this quasi-experimental study with pretest –post test، 30 students (15 girls &15boys) were selected through a simple random sampling in primary school with LD. First، they were tested with Wechsler Intelligence scale and dictation test، and then educational games presented in 15 times، again past test was done، and short-term memory function and dictation assigned. Data were analyzed with variance analysis and t-test.
Results: Findings indicated that the educational games lead to improve the memory function and dictation value.
Conclusion: The educational games were effective on memory function and dictation scores.
خلاصه ماشینی:
تأثیر بازیهای آموزشی بر حافظۀ کوتاهمدت و املای دانشآموزان پایه ابتدایی با ناتوانیهای ویژه یادگیری دکتر حسن زارع1،فرزانه امیری آهویی2،شیرین تاراج*3 تاریخ دریافت:88/6/11\تجدید نظر:88/8/9\پذیرش نهایی:88/9/25 چکیده هدف:پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی(دو مینوی رابطه-چی گم شده)بر حافظه کوتاهمدت و املای دانشآموزان پایه ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در نوشتن)پرداخته است.
روش:در این تحقیق نیمه آزمایشی،30 دانشآموز(15 دختر و 15 پسر)با مشکل یادگیری،با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان مراجعهکننده به مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری که در پایه دوم دبستان مشغول به تحصیل بودند،انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیتشناختی همگن شدند.
سپس بازیهای آموزشی(دومینو رابطه-چی گم شده)در 15 جلسه،هفتهای دوبار،به مدت 30 دقیه جرا شد و مجددا از آنان پسآزمون به عمل آمد و تأثیر بازیها بر حافظه کوتاه مدت و املای این دانشآموزان،مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها نشان دادند که بازیهای آموزشی،در افزایش کارکرد حافظه کوتاه مدت و پیشرفت در نمرات آزمون املای این دانشآموزان تأثیر دارد.
برخی از مربیان استفاده از بازی را به مثابۀ یکی از بهترین و مؤثرترین راهبردهای آموزشی در جهت برطرفسازی مشکلاتیادگیری و تقویت حافظه کوتاهمدت دانشآموزان با مشکلات یادگیری مورد تأکید قرار دادهاند(مهجور، 1383).
بر اساس آنچه گفته شد هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دو نمونه از بازیهای آموزشی(دومینوی رابطه-چی گم شده)بر حافظه کوتاه مدت و املای دانشآموزان دختر و پسر با مشکلات ویژه یادگیری است.
جامعۀ مورد مطالعه شامل دانشآموزان مراجعهکننده به مرکز آموزشی و توانبخشی تهران با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در خواندن نوشتن و ریاضی)است.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که گرچه عملکرد دختران بر عامل دقت از پسران بهتر است،دلی تفاوت معناداری در مورد تأثیر بازیهای آموزشی بر حافظه کوتاهمدت و املا دختران و پسران با مشکلات یادگیری وجود ندارد.