Objective: The aim of this study was to investigate development of theory of mind (TOM) in students with intellectual disabilities (ID) and its association with verbal and nonverbal abilities.
Methods: This correlation study included all ID students in the range of 8-14 years old (59 persons) of Torbat-e Heidaryyeh. In order to collect data of TOM، unexpected content and 38-items TOM test were used. Also data related to verbal and nonverbal abilities were gathered by Wechsler Intelligence Scale for Children –Revised (WISC-R).
Results: The findings showed that level 1 and 2 of ID students` TOM grew to age 12 (p< 0/05) then fixed (p= 0/87). But the TOM assessed by unexpected content task went permanently ascending (p< 0/01). Also there was a positive correlation between verbal abilities and TOM1 (P<./001) and TOM2 (P<./001) and between nonverbal abilities and TOM1 (P<./01) and TOM2 (P<./001).
Conclusion: Development of TOM in ID students differed on the basis of task kind could be considered in assessment processes. Also، the claim of “Theory Theory” approach and “modular” approach could receive approval.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج نشان داد که نظریه تحول ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی بسته به اینکه چه نوع تکلیفی برای سنجش نظریه ذهن استفاده شود،متفاوت است.
هنگامی که آزمونی که براساس دید تحولی به نظریه ذهن ساخته شده است،به بررسی نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی پرداخته شود،الگوی خاصی مشاهده میشود؛به این ترتیب که بیشترین نمرات را دانشآموزانی که در سنین 11 تا 31 سال قرار دارند بهدست میآورند.
این نتایج با نتیجه تحقیق قمرانی و البرزی(4831)که تحول نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی 7 تا 9 سال را(با آزمونی که در این پژوهش استفاده شده)بررسی کرده بودند،همخوانی ندارد.
همچنین مشخص شد که نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی با تواناییهای کلامی و غیرکلامی آنها رابطه مثبت دارد.
بهطور کلی میتوان گفت تحول نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی بسته به اینکه چه نوع تکلیفی برای سنجش نظریه ذهن استفاده کنیم، متفاوت است.