چکیده:
هدف:هدف این پژوهش معرفی کودک مبتلا به اوتیسم با توانایی بیش خوانشی میباشد که مهارت خواندن را در سن پایین و تواناییهای شناختی و زبانی پایین نشان میدهد.روش:در این مطالعه که از نوع گزارش موردی است توانایی خواندن واژه،ناواژه و جمله در یک کودک 4 سال و 3 ماهه مبتلا به اوتیسم مورد بررسی قرار گرفت.بدین منظور از 20 واژه و ناواژه،6 واژه بیقاعده در زبان فارسی و 5 جمله استفاده شد.یافتهها:در خواندن ناواژهها، کودک مورد نظر بیشترین خطا را داشته و در خواندن کلمات و واژههای باقاعده،4 واژه را نادرست خواند.نتیجهگیری:با توجه به توانایی فوقالعاده این گروه از کودکان،میتوان روی مهارت خواندن بهعنوان راهی برای ارتباط موثر که در این افراد آسیبدیده است،برنامهریزی کرد.
Objective: This study presents an autistic child with Hyperlexia that shows reading ability at lower age and unlike expected level of cognitive and language abilities.
Method: Twenty word and nonword، 6 irregular Persian words and 5 sentences were used for evaluation of reading ability of a child with autism aged 4.3 years.
Results: The child has maximum error in nonword reading; in addition he showed 4 errors in reading of regular word.
Conclusion: we can conclude that reading ability in autistic children could be considered as a useful way to communication.
خلاصه ماشینی:
گزارش موردی: بیش خوانشی در کودک 4 سال و 3 ماههای مبتلا به اوتیسم هوشنگ دادگر،*1دکتر زهرا شهریور2 تاریخ دریافت:88/11/21 تجدید نظر:98/4/2 پذیرش نهایی 98/7/5 چکیده هدف:هدف این پژوهش معرفی کودک مبتلا به اوتیسم با توانایی بیش خوانشی میباشد که مهارت خواندن را در سن پایین و تواناییهای شناختی و زبانی پایین نشان میدهد.
روش:در این مطالعه که از نوع گزارش موردی است توانایی خواندن واژه،ناواژه و جمله در یک کودک 4 سال و 3 ماهه مبتلا به اوتیسم مورد بررسی قرار گرفت.
نتیجهگیری:با توجه به توانایی فوقالعاده این گروه از کودکان،میتوان روی مهارت خواندن بهعنوان راهی برای ارتباط موثر که در این افراد آسیبدیده است،برنامهریزی کرد.
در پژوهشهای مختلف،سه مشخصه برای بیشخوانشی عنوان شده است 1- خواندن خودبهخودی کلمات قبل از سن پنج سالگی؛ 2-وجود اختلال ارتباطی رشدی(که در کودکان اوتیسم معمولتر است)،3-توانایی شناخت پیشرفته واژه نسبت به سن عقلی،مهارت فوقالعادهای که بر خلاف انتظار از سطح تواناییهای شناختی و زبانی فرد میباشد.
گوتیرز(6002)دو مورد کودک مبتلا به اوتیسم را معرفی کرد که توانایی خواندن واژههای اسپانیایی را در سنین زیر 5 سال و بدون آموزش رسمی نشان میدادند.
رشد خواندن:مادر برای اولینبار در 2 سال و 8 ماهگی،خواندن حروف الفبا،شمارهها و کلمات چاپی روزنامهها را مشاهده میکند،مادر اشاره میکند که کودک به نوشتهها علاقه شدیدی داشته است.
اما گوتیرز( 6002)گزارش کرد که عملکرد خواندن میتواند به عنوان راهی برای ارتباط و نیز یادگیری عامل مؤثری در پیشرفت این کودکان مدنظر قرار گیرد.
به نظر میرسد باتوجه به توانایی فوقالعاده این گروه از کودکان،میتوان روی مهارت خواندن بهعنوان راهی برای ارتباط مؤثر که در این افراد آسیبدیده است برنامهریزی آموزشی کرد.