چکیده:
شبکهای،استقرار اطلاعاتی،استقرار عملیاتی و استقرار اطلاعاتی هم به طور کلی و هم به طور تفضیلی ارائه شده و مقایسهای میان بنگاههای متعلق به حوزههای صنعتی گوناگون و نیز مناطق جغرافیایی متخلف از این بابت انجام پذیرفته است.نتیجه بررسی نشان میدهد درحالیکه زمینههای بالقوه برای بهکارگیری تجارت الکترونیکی در صنایع کوچک و متوسط ایران وجود دارد،اما در حال حاضر تمایل این بنگاهها به استفاده از تجارت الکترونیکی کمتر از متوسط،کاربرد امکانات عادی ارتباطات در آنها بیش از متوسط،کاربرد رایانه و ارتباطات شبکهای در حد کم،و استقرار اطلاعاتی،عملیاتی و راهبردی تجارت الکترونیکی در آنها خیلی کم است. این مقاله با توجه به اهمیت و نقش فزاینده صنایع کوچک و متوسط و نقشی که گسترش تجارت الکترونیکی در کاهش هزینه و بسط فعالیت این بنگاهها دارد،به بررسی وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط ایران پرداخته است. در این مقاله،نخست درباره مفهوم استقرار تجارت الکترونیکی از جنبههای گوناگون و با رویکردهای مختلف بحث میشود و شاخصهای متنوعی که در کشورها و مقالات مختلف برای اندازهگیری این استقرار مورد استفاده واقع شده،بررسی میشود.سپس،با تأکید بر استقرار نرمافزاری و با تکیه بر مطالعات و نظریههای رفتاری،مدل استقرار تجارت الترونیکی در صنایع کوچک و متوسط ایران معرفی شده و بر مبنای این مدل،با طبقهبندی بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط ایران براساس پراکندگی جغرافیایی،نوع فعالیت بنگاه و تعداد کارکنان،نمونهگیری وضعیت استقرار در بنگاههای صنعتی 10 تا 99 نفره در سرتاسر ایران با استفاده از پرسشنامه انجام شده و دادههای حاصله با استفاده از روشهای آماری تحلیل شده است.سرانجام،نیمرخ وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در این بنگاهها در مباحث قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی،کاربردهای پایهای،کاربرد رایانه و ارتباطات
خلاصه ماشینی:
"نتیجه بررسی نشان میدهد درحالیکه زمینههای بالقوه برای بهکارگیری تجارت الکترونیکی در صنایع کوچک و متوسط ایران وجود دارد،اما در حال حاضر تمایل این بنگاهها به استفاده از تجارت الکترونیکی کمتر از متوسط،کاربرد امکانات عادی ارتباطات در آنها بیش از متوسط،کاربرد رایانه و ارتباطات شبکهای در حد کم،و استقرار اطلاعاتی،عملیاتی و راهبردی تجارت الکترونیکی در آنها خیلی کم است.
به این ترتیب،برای شناسایی وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط ایرانی،ابعاد مختلف استقرار شامل: قصد بنگاهها برای استقرار تجارت الکترونیکی،میزان کاربردهای موجود پایهای فناوری اطلاعات مانند استفاده از تلفن و نمابر(فاکسی مایل)در بنگاهها،میزان کاربرد رایانه و ارتباطات شبکهای و میزان استقرار نظام اطلاعاتی تجارت الکترونیکی،میزان استقرار عملیاتی تجارت الکترونیکی و میزان استقرار راهبردی تجارت الکترونیکی در بنگاههای موجود باید اندازهگیری شوند.
سطوح دوم و سوم-کاربردها با توجه به نتایج جدول شماره 3 توصیف میزان استقرار تجارت الکترونیکی در حوزه کاربردها نشان میدهد که: الف-در حیطه کاربردهای پایهای فناوری اطلاعات،میانگین 3/06(از 5)و انحراف معیار 0/19 است که این امر نشاندهنده میزان بالای کاربرد پایهای فناوری اطلاعات در بنگاهها و صنایع متوسط و کوچک از دید مدیران مربوط میباشد.
جمعبندی و توصیههای سیاستی در این تحقیق،مدل جدیدی برای تعیین وضعیت استقرار در بنگاههای کوچک و متوسط ایران ارائه دادیم که علاوهبراین که به قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی توجه داشته، بر کاربردها نیز تکیه کرده و سطوح استقرار را هم مورد تأکید قرار داده است."