Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ساختاری تفسیر فی ظلال القرآن

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 9 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر فی ظلال، قرآن، تفسیر، ظلال القرآن، روایات، ساختار تفسیر، نزول، مدخل، کلام، زندگی مؤلف کتاب، دیدگاههای موضوعی مؤلف، کتاب، بررسی ساختاری تفسیر، زندگی، محور، موضوع، کلی، بیان، بخش به دیدگاههای مؤلف، تفسیر آیات، مکی، مؤلف تفسیر، شرح و تفسیر آیات قرآن، تفسیر شاکله اصلی، نزول سوره‌ها، کل سوره و محورهای موضوعی، شأن نزول، علوم قرآنی، ذیل آیه، داستانها و روایات پرداخته‌شده

در این تحقیق، تفسیر فی ظلال القرآن، از لحاظ ساختاری، مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا با نگاهی گذرا به زندگی مؤلف کتاب، به طور اجمالی، باشرایط روحی و فکری وی آشنا شده و سپس به ساختار تفسیر پرداخته‌ایم. در بخش بعد که در واقع بخش سوم تحقیق است به دیدگاههای موضوعی مؤلف در پنج موضوع: اهل بیت (علیهم السلام)، کلام، علوم قرآنی، قصص و داستانها و روایات پرداخته شده است. به دلیل عدم دسترسی به منابع، منبع اصلی ما در تحقیق، خود تفسیر فی ظلال القرآن بود و مطالب بیان‌شده را از بررسی محتوای کتاب به دست آورده‌ایم. بنابراین، این تحقیق از سه بخش تشکیل شده است: 1. مؤلف تفسیر فی ظلال که در آن به طور اجمالی و گذرا به شخصیت و شرایط محیطی مؤلف پرداخته شده است. 2. ساختار تفسیری فی ظلال القرآن: در این بخش، ابتدا با یک نگاه کلی به تفسیر شاکله اصلی این تفسیر را بیان کرده و سپس به شرح هر بخش پرداخته‌ایم. 3. دیدگاههای موضوعی: در این بخش به دیدگاههای مؤلف در مورد مسائل مرتبط با پنج موضوع مذکور در ابتدای بحث پرداخته‌ایم.

خلاصه ماشینی: "بدین صورت که ابتدا مدخلی برای همة سوره باز کرده و اطلاعات کلی مربوط به سوره را در آن آورده است؛ سپس، بخشی از آیات سوره را ذکر کرده و بعد به توضیح سیاق این دسته از آیات و ارتباط آن با آیات قبل و کل سوره پرداخته و بعد از آن، هر آیه را شرح می‌دهد و بعضا در انتهای برخی سور، یک جمع‌بندی نیز ارائه می‌دهد. مکی یا مدنی بودن سوره نویسنده، در ابتدای اکثر سور، به مکی یا مدنی بودن سوره مورد نظر اشاره کرده و اگر بعضا بین مکی و مدنی بودن کل سوره و یا برخی آیات آن اختلاف باشد آن اختلاف را بیان می‌کند و نظر خود را به عنوان قول راجح بیان می‌دارد و در این مورد ارجاع نمی‌دهد؛ یعنی، قائلین اقوال دیگر را ذکر نکرده و علت آنها را نیز بررسی نمی‌کند و فقط علت ترجیح خود را ذکر کرده و بعضا از طریق ذکر سبب نزول آیه نظر خود را اثبات می‌کند. در کل، باید گفت: بدون در نظر گرفتن مطلبی خاص و یا بیان اینکه قول آورده شده قول مشهور است و یا نیست، به صورت اجتهادی و با بیان نظر شخصی به مکی یا مدنی بودن آیات (سوره) حکم می‌کند و فقط گاهی قول خود را با قرائنی، همچون سبب نزول، مقرون می‌سازد و نیز گاهی موضوع و محتوای سوره را دلیل اثبات قول خود دانسته و از آن، به عنوان شاهد، سود جسته است. 2. کلام نویسنده ذیل آیاتی که مورد اختلاف بین متکلمین است اصلا بحث کلامی نکرده و دأب وی به طور کلی بیان این گونه مباحث نیست ولی از شرح و ترجمه‌ای که از آیات ارائه می‌دهد می‌توان فهمید که دیدگاه وی نسبت به این گونه مباحث چه بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.