Skip to main content
فهرست مقالات

باز شناخت یک اصطلاح رجالی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 45 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : حسین بن ثویر ،راوی ،بن ثویر در رجال نجاشی ،رجال ،روایت ،نجاشی ،حسین بن ثویر در رجال ،روایت حسین بن ثویر ،شرح‌حال حسین بن ثویر ،رجال نجاشی ،حال حسین بن ثویر ،امام ،اصطلاح ،قدیم الموت ،حدیث ،امام صادق ،سخن مرحوم نجاشی دربارة روایت ،سخن مرحوم نجاشی دربارة حسین ،حسین بن ثویر روایت ،حسین بن ثویر از امام ،بن ثویر از امام صادق ،زمان حسین بن ثویر ،حسین بن ثویر از أصبغ ،تعبیری در رجال نجاشی ،سخن مرحوم نجاشی ،حسین بن ثویر در طبقات ،حسین بن ثویر از یاران ،طبقة حسین بن ثویر ،رجالیان حسین بن ثویر ،حسین بن ثویر در زمان

تکیه بر سخنان رجالیان، در بسیاری از موارد، تنها راه شناخت راویان‌ است. از این رو، پی بردن به مراد حقیقی رجالیان از الفاظ و تعبیرهای به کار رفته در کتابهای رجال، نقش مهمی در برخورد ما با احادیث خواهد داشت. بر حسب حادثه با تعبیری در رجال نجاشی آشنا شدم[1] که برایم تازگی داشت و پیش‌تر، آن را نمی‌شناختم. قدیم الموت، همان تعبیر است که در شرح حال حسین بن ثویر در رجال نجاشی و به رقم [125] مذکور است. این اصطلاح در کتب اولیة رجال شیعه، تنها در همین مصدر به کار رفته است؛ اما کاربرد آن در میان اهل سنت بسیار فراوان بوده است. در خلال این نوشتار به لطف خدا به علت‌ این پدیده اشاره خواهد شد. آنچه می‌خوانید بخشی از ابعاد لازم در فهم معنای این واژة رجالی است که البته در کتب حدیثی نیز فراوان به کار رفته است.

خلاصه ماشینی:

"نکتة دیگر اینکه: خود یونس تصریح کرده است که با اینکه امام صادق (علیه السلام) را در اواخر عمر شریف خویش دیده است، لکن از ایشان روایتی نقل نکرده است[55] و جالب توجه اینکه روایت یونس از حسین ‌بن ثویر، تنها در همین یک سند دیده می‌شود. اگر این سند به همین شکل درست باشد به روشنی، نشان دهندة آن است که حسین ‌بن ثویر تا زمان امامت امام رضا (علیه السلام) زنده‌ بوده است و این مطلب با تمام آنچه تاکنون بیان شد کاملا تناقض دارد؛ اما با اندکی جستوجو درمی‌یابیم که همین روایت را با همین سند و با متنی مختصرتر، مرحوم ابن‌شعبة حرانی (قرن 4) در تحف ‌العقول به شکل زیر نقل کرده است: «عن احمد بن عمر، قال: دخلت علی أبی‌الحسن الرضا (علیه السلام)، أنا و الحسین ‌بن یزید…»[57] جملات آغازین روایت در کافی و تحف العقول دقیقا یکسان است. [71] ب) علامه شوشتری، در مجموعة گرانسنگ قاموس الرجال، در ذیل شرح حال حسین ‌بن ثویر، می‌نویسد: «ظاهرا مراد مرحوم نجاشی از قدیم الموت معمر بودن [حسین ‌بن ثویر] است زیرا، نجاشی در ترجمة ‌خیبری‌ بن ‌علی، که از حسین ‌بن ثویر روایت کرده است، می‌گوید: در زمان حسین ‌بن ثویر کسی جز او از أصبغ روایت نمی‌کرد اما مناسب، آن است که این عبارت دربارة کسی به کار برده شود که در زمان او بوده ولی چند سال پیش از او دنیا رفته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.