Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق تطبیقی اسلامی/ احوال شخصیه در مکاتب فقه اسلامی ( بخش سوم)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شیر ،اسلام ،زن ،عقد ،ازدواج ،حرام ،حرمت ،حکم ،نکاح ،امامیه ،زن شیرده ،کودک ،حرام مؤبد ،مکاتب فقه اسلامی ،مادر ،قاضی ،کتاب ،زن شیرده مادر بچه ،احوال شخصیه در مکاتب فقه ،مرد ،زن حرام مؤبد ،جواهر ،خواهر ،زن شیر ،فقهای امامیه ،شوهر زن شیرده ،حال عده ازدواج ،حنبلیان ،خواه ،رضاعی

خلاصه ماشینی:

"حقوق تطبیقی اسلامی احوال شخصیه در مکاتب فقه اسلامی (1) دادرسی اهل کتاب نزد قضات مسلمان مرحوم صاحب جواهر (2) که از فقهای امامیه است می‌فرماید:«هرگاه غیر مسلمان نزد قاضی مسلمان دادرسی کند آیا قاضی طبق احکام آنان باید دادرسی کند یا طبق حکم اسلام قضاوت نماید؟» و خود ایشان در پاسخ به این سؤال می‌گویند: «قاضی باید ببیند اگر مترافعین ذمی باشند، مخیر است به اینکه مطابق حکم اسلام عمل کند و یا از ______________________________ 1. پس هر زنی که (از راه رضاع مادر می‌شود یا دختر می‌شود یا خواهر می‌شود یا عمه می‌شود یا خاله می‌شود یا دختر برادر می‌شود یا دختر خواهر می‌شود، ازدواج با آنها به اتفاق فقهای همه مذاهب حرام است و اختلافی که وجود دارد در این است که رضیع با چند مرتبه که شیر خورده است حرام می‌گردد و همچنین اختلاف دارند که شرایط مرضعه یعنی زن شیرده و رضیع یعنی بچه‌ای که شیر می‌خورد، چیست؟ 1 ـ علمای امامیه معتقدند که شیر زن وقتی موجب حرمت می‌شود که شیر از راه وطی شرعی به وجود آمده باشد. 3 ـ فقهای امامیه معتقدند که حرمت از راه رضاع متحقق نمی‌شود مگر آنکه طفل یک شبانه روز از زن ارتضاع نماید، یعنی غذای وی در این مدت منحصر به شیر زن باشد و غذای دیگری را در این بین (در این شبانه روز) نخورده باشد و یا آنکه پانزده بار زن به کودک شیر دهد و در میان آنها زن دیگری به او شیر نداده باشد؛ اما در این صورت خوردن غذا ـ همان طوری که شهید ثانی در «مسالک» فرموده است، اشکال ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.