Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه و شرایط گفتگو از چشم انداز مولوی با نگاهی تطبیقی به آراء باختین و بوبر

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 77 (دفتر دوم) علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 11 تا 34)

<P>همین قلمرو طرح شدنی است.در ادامه عنصر جامعه‌شناختی گفتگو را با نگاهی تطبیقی‌ به«منطق گفتگویی»میخائیل باختین و«جهان رابطه‌ها»ی مارتین بوبر پی می‌گیریم.تأکید این دو اندیشور بر سرشت اجتماعی و بیناذهنی زبان،همچنین اشاره به تعریف،مفهوم و سطوح متعدد و اشکال گوناگونی گفتگو از نگاه باختین در این گفتار مورد مطالعه قرار می‌گیرد.مباحث یاد شده در این گفتار این نتیجه را به دست می‌دهد که آنجا که عنصر جامعه‌شناختی و کنش تعاملی موجود باشد،ازآن‌رو که معنا و مفهوم در فاصلهء دو افق‌ در جریان و در انتقال است،-چه عنصر زبان‌شناختی موجود باشد و چه موجود نباشد-گفتگو آگاهانه یا ناآگاهانه،به عمد یا به سهو برقرار شده است.</P><P>این گفتار با شمردن دو عنصر زبان‌شناختی و جامعه‌شناختی در هر گفتگو،بر اصالت،ضرورت و اهمیت عنصر جامعه‌شناختی به عنوان یکی از ارکان و پایه‌های‌ اساسی برقراری گفتگو تأکید می‌ورزد.4از نظر مولوی اساس گفتگو بر بنیاد کنش ارتباطی‌ میان طرفین گفتگو و برقراری رابطهء دو جانبه میان گوینده(نویسنده)و شنونده(خواننده) بنا شده است.وی از این ارتباط دو جانبه و سویهء جامعه‌شناختی سخن با تعبیر«اتصال»، «جذب»و«کشش»یاد کرده است.از این منظر حضور مخاطب و شنونده یا خواننده‌ جهت برقراری ارتباط کلامی ضروری نیست؛همچنین سخن گفتن ملفوظ یا خاموشی نیز تأثیری در برقراری این تعامل کلامی نخواهد داشت.در همین راستا قابل ذکر است که‌ مولوی جاذبه،کشش و اتصال یاد شده را به معنای هر نوع پیوند و ارتباط و چالش در نظر گرفته است؛ازاین‌رو،روابطی که بر مبنای تضاد،تناقض و اختلاف پی‌ریزی شده، همچون دوستی،دشمنی،عشق و تنفر،از آن جهت که متضمن نوعی رابطه و تعامل‌ است و بدون وجود«دیگری»ی در کنار یا در برابر و یا در تقابل با«من»تحقق نمی‌یابد،در</P>

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.