Skip to main content
فهرست مقالات

چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض) از دیدگاه شیخ اشراق

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 77 (دفتر دوم) علمی-پژوهشی (36 صفحه - از 65 تا 100)

<P>در مکتب اشراقی،ما با تنوع واژگان دربارهء صادر اول مواجه هستیم.سهروردی در برخی از نوشته‌های خود مثل التلویجات،الواح عمادی،پرتونامه،رسالة فی اعتقاد الحکما،یزدان شناخت،اللمحات و کلمة التصوف،نظام فیض را به شکل فیلسوفان‌ مشایی-و به شکل ثلاثی که ابتکار ابن سینا است-تقریر می‌کند.غیراز این جهت‌ اشتراک،از حیث روش‌شناختی،میان این آثار تفاوت وجود دارد.اما درالواح عمادی، بعد از تقریر آن به شکل مشایی،تلاش می‌کند تا حدی از نظام مشایی فاصله بگیرد.این‌ روند در المشارع و المطارحات تعمیق می‌یابد.سرانجام در هیا کل النور و بالاخص حکمة الاشراق،شیخ نظریهء نهایی و ابتکاری خویش را بیان می‌کند و میان نظریهء نهایی‌ سهروردی و فارابی تفاوت‌ها و مشابهت‌هایی وجود دارد و اشکال مشترکی بر هر دو نظریه وارد است.در نظریهء نهایی سهروردی دربارهء نظام فیض،قهر و محبت،و اشراق و مشاهده،نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند و نکات قابل تأملی در این موارد وجود دارد. مهم‌ترین وجوه ممیزهء نظریهء شیخ اشراق،ابتنای نظریه او بر اصالت نور و ارائه نظریهء عقول عرضی است.</P>

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.