Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه افعال گفتاری و برخی پیامدهای مهم آن

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 77 (دفتر دوم) علمی-پژوهشی (32 صفحه - از 169 تا 200)

<P>حاکم بر نظریهء فعل گفتاری،نظیر مقاصد،گرایش‌ها و اعتقادات دو سویهء میان متکلم و مخاطب وابسته‌اند.نظریهء فعل گفتاری،دارای پیامدهای مهم در معرفت‌شناسی دینی و معنی‌شناسی است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهد شد.</P><P>زبان چگونه از عالم حکایت می‌کند؟این پرسشی است که از دیرباز قبل تاکنون مورد علاقه بسیاری از فیلسوفان زبان بوده است.از نظر بسیاری از فیلسوفان قرن بیستم مانند فرگه،راسل،ویتگنشتاین متقدم،فهم ساختار زبان،روشن‌کنند، واقعیت عالم است.به‌ اعتقاد این افراد،وظیفهء اصلی جمله‌های اخباری،در مقابل جمله‌های انشایی علاوه بر تعبیر از ماهیاتی معنایی-معرفت‌شناختی به نام«قضیه»،توصیف،یا گزارش از واقعیات‌ امور از روی صدق یا کذب است.اما به نظر آستین میان اداهای اخباری و انشایی تمایزی‌ ماهوی وجود ندارد،زیرا در هنگام ادای جمله‌ها،اعم از اخباری یا انشایی-توسط متکلمان زبان افعالی انجام می‌گیرد؛افعالی نظیر اخبار،توصیف،امر،نهی،درخواست،عذرخواهی و وعده.این‌گونه افعال که«افعال گفتاری»نامیده شده‌اند،دارای انواعی‌ هستند.بنابراین به نظر این افراد،که به«نظریهء فعل گفتاری»مشهور گردیده است،میان‌ اداهای اخباری و انشایی،تمایزی ماهوی وجود ندارد،زیرا هر ادا دارای جنبه‌ای انشایی‌ یا«قوهء غیرکلامی»است که نوع فعل گفتاری انجام شده را تعیین می‌نماید.افزون برآن،هر ادا بر روی مخاطب خود دارای تأثیراتی به نام«افعال با کلامی»است.براساس نظریهء فعل‌ گفتاری،افعال گفتاری،اعم از افعال غیرکلامی و با کلامی،تنها تابع قواعد معنی‌شناسی و معرفت‌شناسی حاکم بر آنچه متکلم می‌گوید نیست،بلکه بیش از آن،به قواعد و فروض‌</P>

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.