Skip to main content
فهرست مقالات

معنای سنت از دیدگاه سنت گرایان معاصر

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 201 تا 224)

کلیدواژه ها :

وحی ،<P>سنت ،عقل شهودی ،ما بعد الطبیعه ،راست کیشی ،هنر مقدس</P>

کلید واژه های ماشینی : سنت، معنای سنت از دیدگاه سنت‌گرایان، وحی، هنر، سنت‌گرایان، دین، حقیقت، عرفان، الهیات، فلسفه

&lt;P&gt;در این دیدگاه سنت با حقیقت مرتبط است و مانند حقیقت می‌تواند در صورت‌های‌ خاصی تعیین یافته و جلوه‌گر شود.اما همواره تعینات خاص آن مرتبط و متصل با سنت و یا حقیقت اولیه باقی می‌ماند.دلیل تعین یافتن سنت در صورتهای خاص،نیازهای زمانی‌ و مکانی بشر است.دین و وحی جلوه‌ها و تعیناتی از این حقیقت‌اند.فلسفه‌ (ما بعد الطبیعه)،عرفان(تصوف)و الهیات نیز طوق شناخت سنت یا حقیقت اصیل،به‌ شمار می‌آیند.در این سیر شناختی،نقش انسان‌های کامل و برگزیده کاملا برجسته است. سنت‌ها این قابلیت را دارند که رشد و تحول یابند اما همواره در اتصال به منبع اصلی‌ خود باید پذیرای تغییرات باشند.توجه به تجلیات سنت،انسان هنرمند را وا می‌دارد تا آن‌ را در شکلی رمزگونه و نمادین در اثر خودش منعکس کند و این رمزها و نمادها واسطه‌ اتصال انسان با سنت(حقیقت)نخستین را فراهم می‌آورد.&lt;/P&gt;

خلاصه ماشینی:

"1-2-ارتباط سنت با دیگر مفاهیم 1-2-1-دین از جهت مفهومی ممکن است بین اصطلاح«سنت»و«دین»4ترادفی در نظر گرفته شود، اما در دیدگاه سنت‌گرایان،این دو اصطلاح مترادف نیستند و نسبت بین آنها تساوی‌ نیست بلکه در یک معنا،سنت،اعم از دین است؛زیرا سنت می‌تواند در صورتهایی‌ جلوه‌گر شود که لزوما دینی نیست مانند اینکه در ترکیبی اسطوره‌ای-آیینی مجسم شود و یا از حکمت باطنی نشأت گرفته باشد که در عین ارتباط با صور دینی،غیرآنها است. سید حسین نصر،به این مطلب اشاره دارد و معتقد است که مکتب سنت‌گرایی بر این‌ عقیده اصرار می‌ورزد که«همه کس قادر نیست تا هر چیزی را بداند»و از آن جهت که بر اولویت در استعدادها و توانمندی تاکید می‌ورزد«نخبه‌گرا!4است،اما در عین حال بر این رأی نیز اکیدا پافشاری می‌کند که تمام انسانها به یمن انسان بودن و با توجه به امکان‌ توسل به خداوند و سرانجام رسیدن به قرب الهی برابرند و همه به شرط تبعیت از دین و فطرت و رسالت می‌توانند رستگار شوند(نصر،نیاز... 1-2-6-راست‌کیشی‌1 سنت یک مبنع ساکن و ایستا نیست،بلکه سنت‌ها از پویایی برخوردارند و با رشد نیازها شاخ‌وبرگ می‌یابند،اما در عین حال اگر سنت‌ها بخواهند همواره درست باقی‌ بمانند باید متصل به وحی باشند،شووان در این‌باره می‌گوید:«سنت عناصری را در بردارد یا می‌تواند داشته باشد که بدون دست کشیدن از«درست آیین»لا اقل‌ تجملاتی غیرضروری و گاه برای اصالت اخلاقی یا معنوی پیام الهی مضرند«(شووان، 201)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.