چکیده:
آموزشعالی یکی از پرارزشترین منابع برای پیشرفت و توسعه جوامع و از اثربخشترین سازوکارهای هر کشور برای مقابله با چالشهای قرن حاضر است.نظام آموزشعالی به منظور دستیابی به این مهم باید سیاستها و خطمشیهای مناسبی را در زمینههای آموزشی و پژوهشی در عرصه دانشگاهها و دیگر مؤسسات آموزشعالی اتخاذ و عملیاتی کند.اتخاذ چنین سیاستهایی مستلزم آن است که نظام آموزشعالی ضمن برخورداری از شیوهها و الگوی مناسب خطمشیگذاری در سطوح عالی تصمیمگیری،هم به استانداردهای علمی و هم اوضاع سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی جامعه توجه و امعاننظر نماید.بنابراین ارائه یک مدل مناسب همراه با نگاهی آسیبشناسانه به فرایندهای خطمشیگذاری جاری در نظام آموزشعالی کشور ضروری است.مقاله حاضر ضمن توصیف و بررسی مدلهای متداول در این امر به معرفی الگوی پیشنهادی برای خطمشیگذاری در نظام آموزشعالی ایران میپردازد.
The high education is one of the most valuable resource that a society uses for its progress and development. This section is also considered as one of the most effective means of each country for dealing with challenges of the present century. To achieve this significance, high education needs to under take proper policies and guide-lines on the ground of training and research in universities and the other high education institutes. Under taking such policies necessitate the high education order to have proper procedures and patterns of policy making at high decision making level, and the process of policy making is supposed to be such away that to take into accounts all scientific standards and all political social, economical and cultural situations of the society. So, it is necessary to submit a proper model of policy making process in the high education systems with a perspective of injury finding, to the current policy making process of the high education order of the country. Therefore, while describing and studying common models of this policy making of high education, this paper introduces the offered patterns towards policy making in the high education order of Iran.
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال ماده واحده(خروج دانشکده بیمه اکو از شمول مصوبه لزوم تدریس به زبان فارسی در تمام دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی کشور)در تاریخ 68/11/61 که یکی از مصوبات آموزشعالی انقلاب فرهنگی است به منزله خروجی فرایند سیاستگذاری است که ورودی آن انتظار در مورد توجه به وضعیت خاص دانشکده بیمه اکو از جهت بینالمللی و ضرورت تدریس واحدهای درسی در این دانشکده به زبانهای خارجی است که در روابط بین الملل تسهیلاتی را فراهم میکند و نهایتا در فرایند بررسی و ارائه راهحلهای مختلف و انتخاب مهمترین راهحل به عنوان تصمیم نهایی،مصوبه مذکور استخراج شده است.
این مدل در واقع،شیوهای ترکیبی است که پدیده و مفاهیم را در تصمیمات عالی و استراتژیک حیطه آموزشعالی کشور با مسائل سطوح پایین و تدریجی که برای سطوح بالاتر تدارک دیده میشود باتوجه به صلاحدید نهادها و دستگاههای اجرایی مرتبط با امر آموزشعالی تلفیق میکند و باتوجه به اوضاع و عوامل سیاسی،اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی،جغرافیایی،آموزشعالی در سطح بین الملل و غیره به تصمیمگیری در سطح کلان آموزشعالی نظام جمهوری اسلامی ایران مبادرت میورزد.
ازاینرو ارائه مدل خطمشیگذاری برای اتخاذ تصمیم در حیطه آموزشعالی کشور با توجه به تأثیر عوامل متعدد سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و غیره بر آن و همچنین بازتابهای وسیع و گسترده این بخش بر وضعیت جامعه،لازم است با احتیاط انجام گیرد.
با استفاده از این الگو خطمشیگذاران آموزش عالی امکان مییابند با بهرهگیری از تلفیق مدلهای موجود در مدل تحقیق و باتوجه به وضعیت و موقعیتهای محیطی،بهترین و مناسبترین روش را برگزینند و به انتخاب و وضع خطمشی در نظام آموزشعالی کشور بپردازند.