چکیده:
قرار دهد،به گونهای که مدیران با شرکت دادن کارکنان بوسیله مکانیزمهای پاداش و تشویق در امور سازمانی از توان فکری آنها در راه ارتقاء کیفیت تولیدات و خدمات،بالاترین استفاده را ببرند.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) و نظامهای تشویقی ترجمه و اقتباس:بهروز رضائیمنش عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده مقاله حاضر به معرفی و تشریح مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) 1میپردازد و با معرفی سیستمهای گوناگون پرداخت تشویقی و ارائه تفاوتهای آنها سعی دارد این سیستمها را در خدمت مدیریت کیفیت فراگیر قرار دهد،به گونهای که مدیران با شرکت دادن کارکنان بوسیله مکانیزمهای پاداش و تشویق در امور سازمانی از توان فکری آنها در راه ارتقاء کیفیت تولیدات و خدمات،بالاترین استفاده را ببرند.
برای تحقق چنین هدفی ضروری است که تغییرات سریع شرایط کار که ناشی از تغییرات سریع در ماهیت کارها و خودکار شدن گروه کثیری از مشاغل است، مورد توجه قرار گیرد و بیش از پیش به نیازهای ناشی از تغییرات وضعیت بازار پاسخ داده شود.
اساسا فلسفه یک نظام تشویقی نمونه،این است که عملکرد افراد را در مقابل استانداردهای کار3قرار میدهد و به این وسیله آنها را ارزیابی میکند و اگر عملکرد آنان بالاتر از سطح استاندارد باشد مبنای تشویق را تغییر میدهد.
(1)- NASG CARROL *مزایای سیستم تشویق گروهی: برخی از مزیتهای این طرح تشویقی به عبارت زیر است: 1-ایجاد هماهنگی بهتر در بهبود مجموعه عملکردها.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(2) *پرداختهای تشویقی با استفاده از روش (TQM : هماطور که اشاره شد اصول (TQM) از ورود اجباری کارکنان(در تمام سطوح سازمانی)در جهت اصلاح و بهبود فزاینده کیفیت و با نگرشی به تمام جنبههای فرایند توسعه،دفاع میکند.
یافتههای"گلوبرسن و پارسونز"1نشان میدهند که متوسط پاداش پرداختی بوسیله شرکتهائی که از نظامهای تشویقی استفاده کردهاند برابر 32 درصد"حقوق پایه"است و کمترین میزان پرداختی قابل قبول 41 و 22 درصد و بیشترین مقدار که البته استثنائی ولی راضیکننده است،04 درصد میباشد."