Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی یک مدل برای نهادینه کردن آینده پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی

نویسنده:

(22 صفحه - از 1 تا 22)

کلیدواژه ها : فناوری اطلاعات ،آینده پژوهی ،برنامه‌های استراتژیک ،چشم انداز آینده

کلید واژه های ماشینی : آینده ،آینده‌پژوهی ،مدل ،آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد ،اطلاعات ،آموزش عالی ،دانش ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دانشگاه ،مدیران ،فناوری اطلاعات ،پژوهش ،نظام آموزش عالی ،آینده‌پژوهی در آموزش عالی ،مدیران گروه و اعضای هیأت‌علمی ،مدیران گروه ،فناوری ،آینده‌شناسی ،مطالعات آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد ،گروههای نمونه مدیران گروه بیشترین ،علمی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ،نمونه مدیران گروه بیشترین امتیاز ،جهان ،مدیریت ،هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،اجرایی ،خلق ،دانشگاه آزاد اسلامی کشور ،ایجاد نظام اطلاعات مدیریت

عصر فرا مدرنیسم و وجود دانشگاههای دیجیتالی و مجازی،آموزش عالی را با چالش‌ها و پدیده‌های جدیدی روبه‌رو کرده است که می‌توان با مقولهء آینده پژوهی با این چالش‌ها مقابله کرد.آینده پژوهی تفکری برای عمل علیه‌ اعتقاد به سرنوشت است و تصدیق می‌کند که آینده دلیل بودن حال و چند بعدی و نامعلوم است و باید توجه داشت که آینده را باید بنا،خلق و ایجاد کرد.این پژوهش با هدف طراحی یک مدل برای نهادینه کردن آینده پژوهی‌ در دانشگاه آزاد اسلامی به کنکاش و کالبد شکافی آن پرداخته است.در راستای این هدف و با مروری بر ادبیات ایران و جهان مؤلفه‌های اصلی‌ آینده پژوهی استخراج و مدل پیشنهادی با پنج مؤلفهء(فلسفهء مدل،اهداف، مبانی نظری،مراحل اجرایی،نظام ارزیابی و مهندسی مجدد)تدوین گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که خلق محیطهای جدید،برنامه‌های‌ دراز مدت و نهادینه کردن آینده پژوهی در آموزش عالی کشور ضروری است‌ و باید بستر سازی صورت گیرد.لذا میزان اعتبار(درجهء تناسب)مدل‌ پیشنهادی از نظر رؤسای دانشگاه،معاونان،مدیران گروه و اعضای هیأت‌ علمی 25/87 درصد تأیید شد و کاربست مدل در حد 90 درصد توصیه‌ گردید که جای اصلاح و تکمیل دارد و در پایان پیشنهادها و توصیه‌های‌ کاربردی برای اجرای مدل در کشور ارائه گردید.

خلاصه ماشینی:

"یافته‌های پژوهش‌9 در خصوص سؤال یک«مؤلفه‌های اصلی آینده پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی‌ کدام‌اند؟»یافته‌های پژوهش نشان داده که مؤلفه‌های اصلی آینده پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی عبارت‌اند از: -فلسفهء جهت دهی و پاسخ گویی،خلق آینده و نیازهای جدید -آماده سازی و آموزش برای آینده -کشف روند جریانات گذشته تاکنون،تعیین و تبیین اهداف آینده و خط سیر نیل به آنها در آموزش عالی -میزان انطباق برنامه‌های تدوین شده و اجرای آن در آینده -پاسخگویی واحدهای دانشگاهی نسبت به چگونگی استفاده از منابع انسانی،مادی، مالی و اطلاعاتی -استفاده از تجارب و ظرفیت‌های موجود با نگرش مشارکت جویانه -حمایت از برنامه‌های بلند مدت و رفع نقایص آنها و بهبود بخشیدن به فرایندهای آن -اطمینان از کیفیت و ارتقای مستمر کیفیت در سطوح مختلف دانشگاه -پیدا کردن دید روشن از فرصت‌ها و چالش‌های آینده و پیشگیری از وقوع یا تسریع‌ برخی مسائل -تهیه و تنظیم چشم اندازهای آینده و تنظیم امور و اولویت بندی مسائل،برنامه ریزی‌ بلند مدت برای کسب آمادگی در برابر رویدادهای آینده -به حداقل رسانیدن عدم قطعیت ناشی از برخورد با رویدادهای آینده و اتخاذ تصمیماتی با ارزش‌تر از هزینهء صرف شده برای آنها -اعتقاد و باور به ارزشهای آینده پژوهی در واحدهای دانشگاهی -پر کردن خلأ آینده پژوهی در مؤسسات آموزش عالی -ایجاد آمادگی و زمینه‌های لازم برای نهادینه کردن آینده پژوهی با توجه به ارزش‌ها، ملاکها و معیارها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.