چکیده:
تحقیق حاضر با عنوان بررسی رابطه بین سبکهای رهبری معلمان با بهداشت روانی دانش آموزان مقطع متوسطهء شهرستان تیران،طراحی شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد.جامعهء آماری آن 3526 نفر یعنی کل دانش آموزان شهرستان تیران در سال تحصیلی 80-79 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای متناسب با حجم 250 نفر از آنها به صورت تصادفی به عنوان نمونهء آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامهء محقق ساخته بود که پرسشنامهء اول مربوط به بهداشت روانی دانش آموزان شامل 30 سؤال بسته پاسخ و پرسشنامهء دوم مربوط به سبک رهبری معلمان شامل 52 سؤال بسته پاسخ بوده است.روایی سؤالات به کمک کار شناسان مربوط سنجیده شده و پایایی پرسشنامهها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای بهداشت روانی 87% و برای سبک رهبری 88% برآورد گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری در سطح آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی،درصد،میانگین،انحراف معیار،نمودارها و در سطح آمار استنباطی از آزمون کروسکال والیس و آزمون یومن ویتنی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین سبک رهبری معلمان و میزان بهداشت روانی دانش آموزان رابطه وجود داشت.معلمانی که از سبک رهبری مشارکت جویانه،حمایت گرایانه،موفقیت گرا استفاده کردند بر بالا بردن میزان بهداشت روانی دانش آموزان تأثیر داشتهاند.معلمانی که از سبک رهبری موفقیت گرا استفاده کردند،بیشترین تأثیر را بر افزایش میزان بهداشت روانی دانش آموزان داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تعداد افراد نمونه n تعداد افراد جامعه n پیش برآورد واریانس s سطح اطمینان 95 درصد e دقت احتمالی مطلوب d جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامهء محقق ساخته استفاده شده است، پرسشنامهء اول شامل 30 سؤال بسته پاسخ برای اندازه گیری میزان بهداشت روانی دانش آموزان که با استفاده از اصول بهداشت روانی تهیه شده است و برای درجه بندی طیفها از مقیاس درجهبندی لیکرت که شامل:بیشتر از حد معمول،کمتر از حد معمول و هرگز میباشد،استفاده شده است و پرسشنامهء دوم مربوط به سبک رهبری است که شامل 52 سؤال بسته پاسخ است که برای هر سبک 13 سؤال در نظر گرفته شده است.
در جواب به سؤال دوم،همان طور که از جدول استنباط میگردد بین بهداشت روانی و سبک رهبری مشارکت جویانهء معلم ضریب همبستگی 196/0 بوده است که در سطح 01/0>P معنیدار بوده است و نشان میدهد که بین سبک رهبری مشارکت جویانه و بهداشت روانی رابطه وجود دارد و جهت رابطه نشان میدهد که با افزایش سبک رهبری مشارکت جویانه،بهداشت روانی دانش آموزان افزایش مییابد.
در جواب به سؤال چهارم طبق نتایج جدول ضریب همبستگی بین بهداشت روانی و سبک رهبری موفقیت گرای معلم 235/0 بوده که در سطح 01/0>P معنی دار است و نشان میدهد که بین سبک رهبری موفقیت گرا و بهداشت روانی رابطه وجود دارد.
در جواب به سؤال هشتم،طبق یافتههای به دست آمده H محاسبه شده در خصوص سبک حمایت گرا،مشارکت جویانه و موفقیت گرا در سطح 01/0>P معنیدار بوده بنابراین بین سبک رهبری دبیران با توجه به پایهء تحصیلی دانش آموزان تفاوت وجود دارد،اما H محاسبه شده در خصوص سبک رهبری آمرانه در سطح 05/0>P معنی دار نبوده است."