Skip to main content
فهرست مقالات

اعجاز تشریعی قرآن

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 41 تا 76)

کلیدواژه ها :

قرآن ،اعجاز ،علم ،قانون‌گذاری ،تشریع

کلید واژه های ماشینی : قرآن، اعجاز، اعجاز تشریعی قرآن، تشریعی، قرآن کریم، اعجاز قرآن، قوانین، اسلام، قصاص، خدا

قرآن کریم معجزه بزرگ پیامبر اسلام(ص)است که اعجاز قرآن در ابعاد گسترده‌ای نمود دارد.یکی از این ابعاد،حوزه تشریعات است،به این معنا که‌ احکام شرعی قرآن دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که هیچ بشری قادر به عرضه‌ هم‌آوردی برای آن نیست. قوانین قرآن با عقل و فطرت سازگار بوده و به تمام جنبه‌های انسان توجه‌ دارد و در عین حال از هرگونه تناقض مبرا است.این مجموعه منسجم،توسط شخصیتی درس‌ناخوانده و بدون پیش‌زمینه‌های لازم عرضه شده است.همین‌ ویژگی‌ها زمینه‌ساز اعجاز تشریعی قرآن شده است که در برخی آیات مثل آیه‌ قصاص،رضاع(شیر دادن دو سال به کودک)و قوانین مربوط به اموال یتیمانم‌ جلوه نموده است.

خلاصه ماشینی:

"قرآن کریم در اولین سوره نازل شده به اثبات حق انحصاری ربوبیت و تدبیر برای خدا می‌پردازد: (اقرأ باسم ربک الذی خلق خلق الإنسان من علق اقرأ و ربک‌ الأکرم الذی علم بالقلم علم الإنسان ما لم یعلم) (علق1/-5)در سوره بعد رسالت‌ پیامبر از جانب خدا را بیان می‌کند: (إنا أرسلنا إلیکم رسولا شاهدا علیکم کما أرسلنا إلی فرعون رسولا) (مزمل51/)و در سوره پنجم به رابطه انسان و پروردگار اشاره‌ می‌کند و می‌آموزد که هدایت را باید از او خواست: (إیاک نعبد و إیاک نستعین‌ اهدنا الصراط المستقیم) (حمد5/-6)در سوره هفتم نیز به کسانی که از خدا راه‌ مستقیم را طلب کرده‌اند قرآن را به عنوان منشور هدایت،این گونه معرفی می‌کند: (فأین تذهبون إن هو إلا ذکر للعالمین لمن شاء منکم أن یستقیم و ما تشاؤون إلا أن یشاء الله رب العالمین) (تکویر62/-92)و نهایتا در سوره هشتم شاهد عرضه اولین‌ تشریع عمومی هستیم: (قد أفلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی): (اعلی41/-51). ک:مکارم شیرازی،ناصر،تفسیر نمونه،364/02) دو نمونه از تشریعات قرآنی در پایان،دو نمونه از قوانین مترقی قرآن اجمالا مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا فوق العاده بودن آن به شکل ملموس‌تری روشن گردد؛ 1-قانون قصاص (یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم القصاص فی القتلی الحر بالحر و العبد بالعبد و الأنثی‌ بالأنثی فمن عفی له من أخیه شی‌ء فاتباع بالمعروف و أداء إلیه بإحسان ذلک تخفیف من‌ ربکم و رحمة فمن اعتدی بعد ذلک فله عذاب ألیم،و لکم فی القصاص حیاة یا أولی‌ الألباب لعلکم تتقون)؛ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید،(حکم)قصاص درباره‌ کشتگان بر شما مقرر شده است:آزاد عوض آزاد،و بنده عوض بنده،و زن‌ عوض زن؛و کسی که از برادر(دینی)او،چیزی(از قصاص)به او بخشیده شود، پس(راه)پسندیده در پیش گیرد و به نیکی‌[خون‌بها]را به او بپردازد؛این، تخفیف و رحمتی از طرف پروردگارتان است؛و کسی که بعد از آن تجاوز کند، پس عذابی دردناک برایش خواهد بود،و ای خردمندان!برای شما در قصاص، زندگانی است،تا شاید شما خود نگه‌دار باشید»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.