Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تنبیه بر عزت نفس دانش آموزان

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1383 - شماره 3 (14 صفحه - از 1 تا 14)

کلیدواژه ها : تنبیه ،جنسیت ،عزت نفس ،سلامت روانی ،بهداشت روانی و نوجوانان

کلید واژه های ماشینی : کاهش تنبیه میزان عزت‌نفس ،تنبیه میزان عزت‌نفس ،دختر و پسر ،دانش‌آموزان دختر و پسر ،عزت‌نفس دانش‌آموزان ،عزت‌نفس نوجوانان ،رابطهء معناداری وجود ،کودکان و نوجوانان ،عزت‌نفس رابطه ،عزت‌نفس رابطهء ،دختران و پسران تنبیه ،میزان عزت‌نفس بالا ،رابطهء معناداری ،دختران و پسران تنبیه‌شده ،میزان عزت‌نفس ،اثر تنبیه ،تنبیه‌شده ،معناداری وجود ،عزت‌نفس بالا ،پسر و دختر ،میانگین عزت‌نفس ،تفاوت معناداری ،نمرهء ،رفتارهای کودک ،عزت‌نفس دختران ،پرسشنامهء عزت‌نفس ،کاهش عزت‌نفس ،پرسشنامهء تنبیه ،میانگین نمرهء ،نمرهء تنبیه

در این پژوهش تلاش شده تا اثر تنبیه بر عزت نفس نوجوانان به تفکیک‌ جنسیت(پسر و دختر)بررسی گردد.فرضیهء اصلی تحقیق این بود که آیا تنبیه با عزت نفس رابطه دارد و آیا بین عزت نفس نوجوانان تنبیه شده با عزت نفس‌ نوجوانان تنبیه نشده بدون در نظر گرفتن جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد؟ به منظور آزمودن این فرضیه از بین کلیهء دانش آموزان دورهء راهنمایی شهرستان‌ شهرضا با روش انتخاب تصادفی منظم،تعداد 100 دانش‌آموز دختر و پسر کلاس سوم راهنمایی انتخاب شدند.اطلاعات مربوط از طریق پرسشنامهء عزت نفس(کوپر اسمیت)و پرسشنامهء تنبیه(ملک پور،1376)جمع‌آوری‌ گردید.داده‌های به دست آمده از پاسخ‌های داده شده به پرسشنامه‌ها به وسیلهء نرم‌افزار SSPS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.پس از انجام تحلیل آماری‌ مشخص گردید که بین تنبیه و عزت نفس رابطهء معناداری در سطح 001/0 وجود دارد و این رابطه معکوس است،یعنی با افزایش تنبیه میزان عزت نفس‌ کاهش می‌یابد و کاهش تنبیه میزان عزت نفس بالا می‌رود و جنسیت در این‌ رابطه دخیل نیست.یعنی بین جنسیت با تنبیه شدن و عزت نفس رابطهء معناداری‌ وجود ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.