Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تنبیه بر عزت نفس دانش آموزان

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 1 تا 14)

کلیدواژه ها :

تنبیه ،جنسیت ،عزت نفس ،سلامت روانی ،بهداشت روانی و نوجوانان

کلید واژه های ماشینی : تنبیه، عزت‌نفس، نوجوانان، جنسیت، دانش‌آموزان، کاهش تنبیه میزان عزت‌نفس، عزت‌نفس نوجوانان تنبیه، تنبیه میزان عزت‌نفس بالا، کودک، عزت‌نفس رابطهء معناداری

در این پژوهش تلاش شده تا اثر تنبیه بر عزت نفس نوجوانان به تفکیک‌ جنسیت(پسر و دختر)بررسی گردد.فرضیهء اصلی تحقیق این بود که آیا تنبیه با عزت نفس رابطه دارد و آیا بین عزت نفس نوجوانان تنبیه شده با عزت نفس‌ نوجوانان تنبیه نشده بدون در نظر گرفتن جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد؟ به منظور آزمودن این فرضیه از بین کلیهء دانش آموزان دورهء راهنمایی شهرستان‌ شهرضا با روش انتخاب تصادفی منظم،تعداد 100 دانش‌آموز دختر و پسر کلاس سوم راهنمایی انتخاب شدند.اطلاعات مربوط از طریق پرسشنامهء عزت نفس(کوپر اسمیت)و پرسشنامهء تنبیه(ملک پور،1376)جمع‌آوری‌ گردید.داده‌های به دست آمده از پاسخ‌های داده شده به پرسشنامه‌ها به وسیلهء نرم‌افزار SSPS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.پس از انجام تحلیل آماری‌ مشخص گردید که بین تنبیه و عزت نفس رابطهء معناداری در سطح 001/0 وجود دارد و این رابطه معکوس است،یعنی با افزایش تنبیه میزان عزت نفس‌ کاهش می‌یابد و کاهش تنبیه میزان عزت نفس بالا می‌رود و جنسیت در این‌ رابطه دخیل نیست.یعنی بین جنسیت با تنبیه شدن و عزت نفس رابطهء معناداری‌ وجود ندارد.

خلاصه ماشینی:

"فرضیهء اصلی تحقیق این بود که آیا تنبیه با عزت نفس رابطه دارد و آیا بین عزت نفس نوجوانان تنبیه شده با عزت نفس‌ نوجوانان تنبیه نشده بدون در نظر گرفتن جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد؟ به منظور آزمودن این فرضیه از بین کلیهء دانش آموزان دورهء راهنمایی شهرستان‌ شهرضا با روش انتخاب تصادفی منظم،تعداد 100 دانش‌آموز دختر و پسر کلاس سوم راهنمایی انتخاب شدند. افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند ممکن است به رفتارهای دفاعی و خود حمایتی‌ دست بزنند و بیش از حد به واکنشهای دفاعی روانی تمایل داشته باشند و استفادهء بلند مدت از این ساز و کارها آنها را به روشی برای اجتناب از برخورد مستقیم با مسائل و موقعیتهای استرس‌آور یا اطلاعات جدید در مورد خودشان تبدیل می‌کند. نتایج بسیاری از مطالعات در این مورد نشان می‌دهد که توبیخ کلامی ملایم اثر سودمندی نسبت به توبیخ کلامی بسیار شدید دارد و توصیه شده است که توبیخ کلامی‌ تا حد امکان در خصوص دیگران صورت نگیرد،زیرا هدف تنبیه از میان بردن رفتارهای‌ منفی و در نتیجه بالندگی هر چه بیشتر شخصیت کودک است،به همین علت حضور نداشتن دیگران در هنگام تنبیه باعث حفظ آبروی کودک شده و این امر موجب بالندگی‌ شخصیت او می‌شود(ملک پور،1376). یکی از مهمترین خصوصیاتی که در رابطه با کارآیی تنبیه قابل توجه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می‌باشد این است که آیا تنبیه با منطق و استدلال همراه می‌شود یا خیر؟ برای اینکه تنبیه در خاموش کردن رفتار نامطلوب و جایگزین کردن آن با رفتار مطلوب مؤثر واقع شود باید به جنبهء ارشادی-اخلاقی آن توجه خاص نمود،زیرا این‌ جنبه به رشد اخلاقی و احساس مسؤولیت فرد تنبیه شده کمک می‌کند(شهر آرای،1368)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.