Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب پذیری تربیت دینی و زمینه های آموزشگاهی آن

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاييز 1383 - شماره 3 (20 صفحه - از 33 تا 52)

کلیدواژه ها : تربیت دینی ،زمینه‌های آموزشگاهی ،آسیب‌پذیری دینی ،ابعاد ساختاری و فرهنگی-اجتماعی مدرسه

کلید واژه های ماشینی : ویژگیهای علمی معلمان ،زمینه‌های آموزشگاهی در آسیب‌پذیری ،شخصیتی معلمان در آسیب‌پذیری ،شخصیتی معلمان ،تأثیر محتوای کتابهای دینی ،دبیران دینی ،کتابهای دینی در آسیب‌پذیری ،اجتماعی مدرسه ،زمینه‌های آموزشگاهی ،آسیب‌پذیری تربیت دینی دانش‌آموزان ،تربیت دینی ،آسیب‌پذیری تربیت دینی ،تربیت دینی دانش‌آموزان نقش ،تربیت دینی دانش‌آموزان ،دینی ،ویژگیهای شخصیتی معلمان ،اندازه در آسیب‌پذیری تربیت ،تربیت دینی با وجود ،محتوای کتابهای دینی ،دینی دانش‌آموزان نقش ،مدرسه در آسیب‌پذیری تربیت ،دینی دانش‌آموزان ،معلمان در آسیب‌پذیری تربیت ،متوسط در آسیب‌پذیری تربیت ،تأثیر ویژگیهای شخصیتی معلمان ،مدیریتی مدارس ،سطح متوسط در آسیب‌پذیری ،تربیت دینی دانش‌آموزان بیش ،دروس دینی ،پژوهش کلیهء دبیران دینی

آسیب‌شناسی و آسیب‌پذیری تربیت دینی با وجود قدمت دین و آسیبهای‌ دینداری موضوعی بکر و جدید است.موضوعی که در باب آن مطالعات و پژوهش‌های علمی زیادی انجام نگرفته است.منظور از آسیب‌شناسی تربیت‌ دینی،شناسایی آسیبها،بحرانها و چالش‌های موجود در تربیت دینی افراد می‌باشد.هدف از این مقاله که خلاصهء یک پژوهش دانشگاهی است تعیین‌ میزان تأثیر زمینه‌های آموزشگاهی در آسیب‌پذیری تربیت دینی‌ دانش‌آموزان می‌باشد.زمینه‌های آموزشگاهی مورد بحث عبارت‌اند از شیوهء مدیریتی مدرسه،ویژگیهای شخصیتی معلمان،محتوای کتابهای دینی،بعد ساختاری مدرسه و در نهایت بعد فرهنگی-اجتماعی مدرسه. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است.ابزار گردآوری اطلاعات‌ پرسشنامهء محقق ساخته شامل 44 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ بوده‌ است.جامعهء آماری پژوهش کلیهء دبیران دینی و قرآن(240 نفر)و مربیان‌ پرورشی(129 نفر)مقطع متوسطهء شهر شیراز بوده که با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم نمونهء لازم(100 دبیر دینی و قرآن و 49 مربی پرورشی)انتخاب گردیده‌است.تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش‌ در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هر شش مؤلفهء مورد بررسی پژوهش بیش از سطح متوسط در آسیب‌پذیری تربیت دینی دانش‌آموزان‌ نقش داشته‌اند.در پایان توصیه‌هایی برای کاهش سطح آسیب‌پذیری تربیت‌ دینی از جمله متناسب‌سازی محتوای کتابهای دینی با مقتضیات زمان و توجه‌ به تفاوتهای بین نسلی،توجه به شادابی و نشاط انگیزیی محیطهای تربیت دینی، آموزش شیوه‌های جدید آموزشی و به روز کردن اطلاعات معلمان و مدرسان‌ دروس دینی،ارتقای سطح دانش تخصصی و مهارتهای حرفه‌ای معلمان، توجه جدی به عنصر تکریم شخصیت انسانها و پرهیز از الزام و اجبار و شیوه‌های آمرانه و دستوری در تربیت دینی و...ارائه شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.