چکیده:
اگر فرهنگ را به قول روت بند یکت2یک الگوی اندیشیدن و عمل کردن در نظر بگیریم همانطوری که بسیاری از صاحبنظران اتفاق نظر دارند،مقصود از فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط مشترک است که اعضای یک سازمان دارند و این نظام استنباطی عبارت است از فرضها و ارزشها و عقاید مشترک بین اعضای سازمان که شیوهء انجام امور را در سازمان مشخص میسازد (رابینز،تئوری سازمان،1376،ص 381).این تحقیق در پی این سؤال برآمد که آیا بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهء شهر زنجان رابطه وجود دارد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود،جامعهء آماری شامل کلیهء دبیران دبیرستاهای دولتی پسرانهء شهر زنجان میشد.روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی بود،در روش میدانی ابزار جمعآوری دو پرسشنامه بود که یکی به ارزیابی فرهنگ سازمانی دبیرستانها و دیگری به وضعیت بهرهوری دبیران میپرداخت.با استفاده از نرمافزار آماری SSPS دادهها ارزیابی شد که تجزیه و تحلیل نشان دهندهء تأثیر فرضیهء کلی بین فرهنگ سازمانی و انگیزهء دبیران،شناخت شغلی،رضایت سازمانی،سازگاری و بازخورد عملکرد دبیران بود و نیز با رابطهء معناداری مورد تأیید قرار گرفت.در پایان پیشنهاد شد نسبت به فرهنگ سازمانی و عناصر دهگانهء آن توجه خاصی مبذول شود.
خلاصه ماشینی:
"دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) شمارهء سوم-پاییز 1383 صص 84-73رابطهء فرهنگ سازمانی و بهرهوری دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهء شهر زنجان در سال تحصیلی(79-78) حمید نوروزی1چکیده اگر فرهنگ را به قول روت بند یکت2یک الگوی اندیشیدن و عمل کردن در نظر بگیریم همانطوری که بسیاری از صاحبنظران اتفاق نظر دارند،مقصود از فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط مشترک است که اعضای یک سازمان دارند و این نظام استنباطی عبارت است از فرضها و ارزشها و عقاید مشترک بین اعضای سازمان که شیوهء انجام امور را در سازمان مشخص میسازد (رابینز،تئوری سازمان،1376،ص 381).
با استفاده از نرمافزار آماری SSPS دادهها ارزیابی شد که تجزیه و تحلیل نشان دهندهء تأثیر فرضیهء کلی بین فرهنگ سازمانی و انگیزهء دبیران،شناخت شغلی،رضایت سازمانی،سازگاری و بازخورد عملکرد دبیران بود و نیز با رابطهء معناداری مورد تأیید قرار گرفت.
4-تجزیه و تحلیل دادهها در مورد فرضیهء جزئی سوم نشاندهندهء همبستگی(61/0- r ) بین فرهنگ سازمانی و انگیزهء دبیران است به عبارتی این همبستگی در سطح 05/0 خطا معنادار است یعنی با 95% اطمینان میتوان گفت بین فرهنگ سازمانی و سازگاری دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهء شهر زنجان رابطه وجود دارد.
7-رابطه بین فرهنگ سازمانی و بازخورد عملکرد دبیران نیز با استفاده از نرمافزار آماری SSPS مورد ارزیابی قرار گرفت که نشاندهندهء ضریب همبستگی(60/0- r )بین این دو متغیر است و در سطح 05/0 خطا معنادار میباشد،یعنی فرضیه با 95% اطمینان مورد تأیید است.
همچنین نتایج تحقیقات داخلی راستی(1376) زینعلی(1377)آرگون(1377)هدایتی(1374)علومی(1375)ترابیکیا(1378) عباسزاده(1378)هاشمیان(1377)عطایی(1373)سنگیپور(1377)قبادی (1376)و تحقیقات خارجی پژوهشگران برگزیدهء شوراهای عضو سازمان بهرهوری آسیا،اکونسا از دانشگاه پنسیلوانیا،کان و نتایج مطالعات نشست در مورد فرهنگ سازمانی نشان میدهد که فرهنگ سازمانی و فرهنگ جامعه بر رضایت شغلی اعضای سازمان،تصمیمگیری مدیران،شیوهء مدیریت مدیران،بهرهوری دبیران دبیرستانها توجه ما را به نقش فرهنگ و رابطهء آن با هنجارهای رفتاری دو چندان میکند."