خلاصه ماشینی:
"در چنین شرایطی چاپ کتاب پاکباز یک جسارت است،تعهدی است برای توجه دادن همگانبه نکات فنی و در پی آموزشی است غیر خیالی،تا تکنیک را همسنگ محتوا بشناسیم و بفهمیم،زبان ساده و آموزاننده پاکباز در این کتاب تنها میآموزاند،قصد هیچ تلقی اندیشمندانهایی راندارد و از اینجا به بعد کتابی است مهم که جالی خالیاش همیشه احساس میشده است.
» اگرچه ورود احمد عالی به عرصه عکاسی،او را از دنیای نقاشی،باهمه قابلیتها و تواناییهایی که در این زمینه نیز کسب کرده بود،دورکرد،ولی از جهتی نیز،میتوان به عنوان هنرمندی خلاق،خوشفکرو حساس نسبت به پیرامونش،به او حق داد،که برای بیان اندیشهها وجستجوهای خود از هروسیله و ابزاری بهره ببرد.
سال 1356 به دعوت تالار قندریزکه از نقاشان دعوت کرده بود تا پرترههایی از خودشان را به نمایشبگذارند،دست به کار شد و پیکره درازکشیده خود را روی تیغهدیواری نقاشی کرد.
» احمد عالی در سالهای اخیر،چندبار به عنوان داور در بیینال ومسابقاتی که در حیطه عکاسی برگزار شد،حضور داشته،و در چندنمایشگاه گروهی نیز(اگرچه به ندرت)کارهایش را به نمایش گذاشتهاست.
کاوهگلستان در یادداشتی به مناسبت این نمایشگاه نوشت:«نمایشگاهعکسهای احمد عالی در نگارخانه برگ تهران،نقطه مرجعی استبرای ترسیم تاریخ تحول عکاسی در ایران.
این نمایشگاهآخرین کار احمد عالی نیست بلکه تازهترین کار او است.
&%08306DNTG083G% جمیز ناکتوی James Nachtwey [به بهانه فیلم عکاس جنگ] علی اتحاد «اگر عکس شما به اندازه کافی خوب نیست به اندازه کافی به موضوع نزدیک نشدهاید» رابرت کاپا این جملهی مشهور از عکاسی مشهور است که نام او سالها برابر جذابترین تصویر ازفتوژورنالیسم فرض میشد."