Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه الگوی مفهومی مدیریت کیفیت فراگیر متناسب با آموزش و پرورش متوسطه و سنجش میزان تناسب آن

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 1 تا 26)

کلیدواژه ها :

مدیریت ،آموزش و پرورش ،مدیریت کیفیت فراگیر ،الگوی کیفی ،آموزش و پرورش متوسطه

کلید واژه های ماشینی : مدیریت کیفیت فراگیر، آموزش و پرورش متوسطه، آموزش، آموزش و پرورش، الگو، کیفیت، متوسطه، آموزش متوسطه، مدیران، الگوی مفهومی مدیریت کیفیت فراگیر

کیفیت گرایی در آموزش و پرورش مورد توجه بیشتر مدیران و پژوهشگران‌ در امر تعلیم و تربیت است.هدف از انجام این پژوهش ارائهء الگوی مفهومی‌ برای مدیریت کیفیت فراگیر متناسب با آموزش و پرورش،کارشناسان و مدیران آموزشگاههای متوسطه در استان کرمانشاه است.برای این منظور ابتدا به بررسی منابع مرتبط با مدیریت کیفیت فراگیر پرداخته شد و آنگاه با توجه به‌ بررسی پیشینهء موضوع و مبانی نظری،مؤلفه‌های اصلی تشکیل دهندهء الگوی‌ پیشنهادی استخراج شد و الگوی نهایی تدوین گردید.برای سنجش تناسب‌ الگو با شرایط اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعهء مورد مطالعه،این الگو از دیدگاه سه گروه؛رؤسای ادارات و معاونان آموزشی،کارشناسان آموزش‌ متوسطه و مدیران آموزشگاههای متوسطه در استان کرمانشاه مورد سنجش‌ قرار گرفت.با توجه به اینکه الگوی پیشنهادی پنج مؤلفهء اصلی شامل فلسفه، اهداف،مبانی نظری،چهار چوب ادراکی و مراحل اجرایی دارد،نتایج‌ پژوهش بیانگر آن است که:1-میزان تناسب الگو با شرایط اجتماعی،فرهنگی‌ و اقتصادی جامعهء مورد مطالعه به تفکیک مؤلفه‌های اصلی الگو به ترتیب‌ عبارت است از:فلسفهء الگو5/91 درصد،اهداف الگو 96 درصد،مبانی‌ نظری 92 درصد،2-بین اجزای مؤلفه‌های الگوی پیشنهادی 52/96 درصد تناسب‌ وجود دارد،3-بین دیدگاه سه گروه مورد مطالعه دربارهء کل الگو(مؤلفه‌ها و اجزا)تفاوت معناداری وجود ندارد.

خلاصه ماشینی:

"سؤالات پژوهش 1-چه الگویی را می‌توان برای آموزش و پرورش متوسطه ارائه داد؟ 2-مؤلفه‌های اصلی تشکیل‌دهندهء این الگو کدام هستند؟ 3-آیا الگوی پیشنهادی از دیدگاه گروههای سه‌گانهء کارشناسان آموزش متوسطه،رؤسا و معاونان آموزشی مناطق،نواحی و شهرستانها و مدیران آموزشگاههای متوسطه با شرایط اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعهء مورد مطالعه(استان کرمانشاه)مناسب است؟روش پژوهش روش پژوهش عبارت است از بررسی و مطالعهء توصیفی که به صورت پیمایشی انجام‌ گرفته است. 2-آیا الگوی پیشنهادی از دیدگاه گروههای سه‌گانه با شرایط اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعه(استان کرمانشاه)مناسب است؟ مناسب بودن الگو از دو جهت بررسی شده است که نتایج به دست آمده به شرح‌ زیر می‌باشد: الف-همان طور که قبلا گفته شد با توجه به اینکه برای سنجش میزان تناسب الگو با شرایط اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعه(استان کرمانشاه)پرسشنامه‌ای شامل‌ 32 گویه تدوین شده است،ابتدا درصد پاسخ هر یک از گروههای سه‌گانه و بعد از آن‌ مجموع پاسخ گروههای سه‌گانه به هر مؤلفه به تفکیک گویه‌های آن محاسبه شده است‌ که در نهایت نتایج به دست آمده از درصد پاسخ گروههای مذکور به صورت خلاصه به‌ تفکیک«اجزای هر مؤلفه»و«مؤلفه به طور کلی»به شرح زیر است: 1-فلسفهء الگو:مؤلفه‌های فلسفهء الگو عبارت‌اند از حاکمیت تفکر نظام‌مند، دانش آموز محوری،کیفیت‌مداری،توجه به عوامل و ابزارهای کیفیت و فلسفهء الگو به طور کلی. دستهء دوم مؤلفه‌های مرتبط با«اهداف الگو»که عبارت‌اند از:ایجاد انسجام، یکپارچگی و هماهنگی در بین تمام عوامل و اجزای فرایندی نظام آموزش متوسطه، ارزیابی هر یک از اجزای نظام و انطباق آن با اهداف مطلوب،بررسی تضادها و کمبودها و رفع آنها بر اساس معیارها و شاخص‌های علمی و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه،رویهء مناسب ارزیابی و باز خورد،طراحی چهار چوب‌ علمی مناسب برای تفکر،محاسبه و پیش بینی قبل از عمل بر اساس مدیریت کیفیت‌ فراگیر در آموزش و پرورش متوسطه،توجه به کیفیت در تمامی اجزا و عناصر موجود در آموزش و پرورش متوسطه و نیز هر عاملی که به عوامل گفته شده افزوده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.