Skip to main content
فهرست مقالات

آیا حق داریم از فلسفه احکام سؤال کنیم؟ چگونه باید تحقیق کرد (5)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حق، احکام، تبلیغات، فلسفه احکام، اسلام، تعالیم، حکمت، تحقیق، ادیان، حقیقت، تعصب، احکام دین و تعالیم آسمانی، آسمانی، دستورات، مراحل بررسی تعالیم اسلامی، تطبیق، تبلیغ دین، ارزش معلومات ناقص، ماهیت، استنتاج، معلومات و اطلاعات، ارزش، علمی، اسلام اصالت تعالیم آسمانی، حساس، حکمت تعالیم دینی، معلومات و مسلمات، تطبیق تعالیم اسلامی، آیا حق، دستور آسمانی

خلاصه ماشینی: "باوجود این تعالیم حکمت‌آمیز و علمی،بنظر نمی‌رسد احتیاجی به تبلیغات صوری‌ در عالم اسلام(آنچنانکه درسایر مذاهب هست)باشد بلکه تبلیغات برای جلب مشتری، مخصوص ادیان منسوخه یعنی دامهای گسترده مکاتب سیاسی مذهب‌نما است که دستورات آسمانی‌ اصیل‌شان را از دست داده و امروز مشتی موهومات و خرافات را بنام دستورهای آسمانی درکتب‌ مجعول خود قرار داده‌اند. چنانکه در گذشته و در بدو ظهور اسلام،معلومات و مسلمات بشر،هنوز بمرحله‌ای‌ نرسیده بود که بتواند مثلا علت حرمت ربا و یا زنا یا مسکرات را آنطور که باید دریابد و لذا بهتر است در این مورد از روی تعصب،قضاب نشود؛و با تعبیرات سست و تاویلات ناروای‌ ظاهرا مستند و مدلل،یک دستور آسمانی را بمیل خود با آن‌چنان معلومات سطحی،تشریح و توجیه ننماید،و یا در تشریح ارزش علمی آنها از فرضیات و توهمات،کمک نگیرد وگرنه‌ دیر یا زود بمحض اینکه خلاف آن به ثبوت رسید موجب انهدام ارزش‌های حقیقی آن تعالیم‌ در افکار عمومی شده که اثرات سوء آن در بیخبران از حقیقت امر بسیار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.