چکیده:
در این مقاله قیمت بلیط موزهها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج بهدست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه بیان شده است که بهترین راهکار در تعیین قیمت بلیط موزهها در این کشورها، دو نرخی بودن آنها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی میباشد. همچنین با توجه به فاکتورهای بیان شده در این مقاله بازدیدکنندگان موزهها و بالاخص بازدیدکنندگان خارجی دارای کشش قیمتی تقاضای پایینی میباشند که این دو عامل باعث شده است تا مدیران موزهها در کشورهای در حال توسعه با اطمینان بیشتری برای عدممواجه با کاهش شمار بازدیدکنندگان و همچنین فراهم شدن رضایت آنها، روش دو نرخی برای بلیط موزهها را اتخاذ کنند
خلاصه ماشینی:
"آنچه که در بازاریابی موزه بر آن تأکید میشود، متفاوت از بازاریابی کالاست، چراکه در بازاریابی کالا، هدف اصلی بالابردن فروش محصول و در نتیجه افزایش سود برای تولیدکننده مدنظر است در حالیکه در بازاریابی موزه که نوعی از بازاریابی خدمات محسوب میشود، هدف اصلی کسب درآمد شخصی نیست چراکه طبق تعریف ایکوم 1 (ICOM) 2 موزه به عنوان مؤسسهای بدون هدف مالی قلمداد نمیشود بلکه هدف اصلی، افزایش تعداد بازدیدکنندگان و ارتباط بیشتر با آنها در جهت اجرای سیاستهای آموزشی میباشد.
البته اگرچه این روش قیمتگذاری میتواند حاصل از تفاوت میان میزان درآمدهای این دو گروه باشد اما طرز نگرش و ادراک آنها از موزهها و آثار به نمایش گذاشته شده مخصوصا در کشورهای درحال توسعه، به عنوان عاملی مهم در تعیین قیمت بلیط مطرح است.
(Sinclair&Stabler, 2002: 164) بهطور مثال افراد با Opportunity Cost توجه به شرایط خود، در زمان بازدید از موزه چه منافعی را از دست میدهند که با انجام فعالیتهای دیگر میتوانستند آنها را کسب کنند؟ حال با درنظر گرفتن فاکتور فاصله که سنخیت بیشتری نسبت به فاکتورهای دیگر تأثیرگذار بر کشش قیمتی بلیط موزهها با شرایط گردشگران خارجی دارد، میتوان بیان کرد که آنها در مقایسه با بازدیدکنندگان داخلی از کشش قیمتی پایینتری برخوردارند و میتوان برای آنها سیاست دو قیمتی بهای بلیط را درنظر گرفت تا بدین طریق درآمد موزهها مخصوصا در کشورهای در حال توسعه افزایش یابد.
کشش قیمتی پایین تقاضای بازدیدکنندگان و تأثیر عامل فاصله میان مبدأ و مقصد گردشگری (به عنوان عنصری که در این مقاله به عناصر قبلی تأثیرگذار بر کشش قیمتی تقاضا اضافه شده است) در کاهش بیشتر آن برای بازدیدکنندگان خارجی، میتوان نسبت به اجرای این روش قیمتگذاری اقدام کرد و قیمتهای بالاتری را برای گردشگران خارجی در نظر گرفت."