Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن مجید: مقصود از استیلای بر عرش چیست؟/ سوره رعد آیه 2

کلید واژه های ماشینی : عرش، قرآن، استیلا، تفسیر قرآن مجید، استیلاء، سوره رعد آیه، معنی، مقصود، استیلای بر عرش، خدا

خلاصه ماشینی:

"نه اینکه جلوس و نشستن یکی از معانی استوی میباشد و لذا در سوره زخرف دستور میدهد هنگامی که بر روی مرکب قرار گرفتید بگوئید سبحان الذی سخر لنا هذا:منزه است خدائی که این مرکب را برای ما رام نموده و ما را بر آن مسلط ساخته است 4-هر موقع پس از لفظ«علی»نام کشور و یا یکی از مظاهر قدرت و استیلاء مانند سریر قدرت؛سریر عدالت،سریر سلطنت،بیاید منظور از آن،همان تسلط و احاطه قدرت خواهد بود چنانکه شاعر عرب‌زبانی میگوید: قد استوی بشر علی العراق‌ من غیر سیف و دم مهراق «بشر»بر کشور عراق مسلط گردید در حالی که نه شمشیری کشید و نه خونی ریخت! د-آسمانها و زمین و به عبارت دیگر مجموع عالم ماده از کهکشان‌های عظیم و سحابیها و آنچه که در جهان ماده از ریز و درشت وجود دارد،بگواه اینکه جمله«ثم استوی علی العرش» و یا جمله«ارحمن علی العرش استوی»در شش سوره‌2پس از بیان آفرینش آسمانها و در یک مورد پس از برافراشتن آسمانها،وارد شده است از این نظر میتوان حدس زد که مقصود از این جمله اینست که خداوند پس از آفریدن آسمانها و زمین بر ملک خود استیلاء یافت،و نتیجه استیلاء بر آن جز تدبیر و تنظیم امور آنها چیزی نیست و لذا در بسیاری از موارد پس ار جمله مورد بحث،لفظ«یدبر»و یا چیزهائی(مسخر کردن آفتاب و ماه)که از مصادیق‌ روشن تدبیر است،وارد شده است اینک بعنوان نمونه در دو آیه زیر دقت بفرمائید: ثم استوی علی العرش یدبر الامر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.