چکیده:
تولید و ارائه گردد،در این صورت توان رقابتی واحدهای انتفاعی افزایش خواهد یافت. در این مقاله سعی شده که ضمن بیان تغییرات اخیری که در حسابداری مدیریت اتفاق افتاده،به تشریح سیستم مدیریت هزینه و ارائه ابزارها و تکنیکهایی که راهگشای بسیاری از شرکتها در حل مسائل و مشکلات درونی و بیرونی آنها است پرداخته شود. پیشرفت سریع و شگرف تکنولوژی همراه با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهانی،حسابداری مدیریت را ملزم به ارائه راهکارهای جدید به مدیران واحدهای اقتصادی برای تصمیمگیری نموده است. از طرفی این دو نیروی موثر،تغییرات تکنولوژی و رقابتهای جهانی،نیز مدیران واحد اقتصادی را ناگزیر به ارائه خدماتی مطلوب به مشتریان ،و درعینحال با کمترین بهای تمام شده نموده است. این انتظارات،الزامات بیشتری را از لحاظ تامین اطلاعات مورد نیاز مدیران،برای سیستم حسابداری 2Lمدیریت ایجاب میکند. فراهم نمودن این اطلاعات مستلزم سیستمی کارآمد با نگاه به شرایط رقابتی اوضاع اقتصادی ممکن است. بسیاری از واحدهای انتفاعی،سیستمهای سنتی هزینهیابی خود را با سیستم های مدیریت هزینه جایگزین میکنند.در سیستم مدیریت هزینه،هزینه هریک از فعالیتها اندازهگیری شده و هزینههای بدون ارزش افزوده ،مشخص و زمینه تقلیل و حذف آنها فراهم میگردد.تأکید بر سیستم مدیریت هزینه موجب میشود تا محصولات و خدماتی با کیفیت برتر و کمترین بهای تمام شده ممکن
خلاصه ماشینی:
"یکی از ابزارهای نوین برای تحقق اهداف فوق سیستم محاسبه بهای تمام شده کالاها و خدمات برمبنای"هزینه یابی مبتنی بر فعالیت"2است،این سیستم از طریق بازنگری اطلاعات مالی(ترازنامهای و سود زیانی)موسسه،شناسایی فعالیتهای اصلی،تعیین هزینه عملیاتی هریک از فعالیتها، انتخاب عوامل ایجاد هزینه و محاسبه هزینه عملیاتی مربوط به هریک از موضوعات هزینه،نسبت به ارائه اطلاعات به مدیران اقدام میکند.
مدیریت هزینه به مفهوم جدید خود عبارت است از به کارگیری مناسب منابع و امکانات سازمان در جهت ارزش آفرینی برای مشتری،مدیریت هزینه تلاش توامان برای شکل دادن به فرآیند تجدید مهندسی و بهبود مستمر از یک سو و تجزیه و تحلیل اطلاعات در خصوص انتظارات متشری و مهندسی ارزش برای پاسخگویی به نیاز مشتریان میباشد.
به دلیل ارتباط و تاثیر سیستم مدیریت هزینه با سیستم های موجود سازمان،حد اقل 6 هدف اولیه برای سیستم مدیریت هزینه متصور است: 1-ارائه نسبتا دقیق بهای تمام شده محصولات یا خدمات 2-ارزیابی عملکرد چرخه عمر محصولات یا خدمات 3-بهبود و ارتقاء در فهم فرآیندها و فعالیتها 4-کنترل هزینه 5-سنجش عملکرد 6-پیگیری استراتژیهای سازمان برای تحقق هدف اول نیاز به استقرار سیستمی است که برای ردیابی هزینهها به محصولات و خدمات از اطلاعات مربوط به محرکهای هزینه سود ببرد.
این تاکید که در بسیاری از موارد حسابداری فعالیت01 نیز نامیده میشود برای دستیابی به هدف تولید محصولات و خدمات با کیفیت بالا و با حد اقل بهای تمام شده تاکید دارد و این سیستم مدیران را در درک ارتباط بین فعالیتها و بهای تمام شده یرای میدهد و سیستمی است برای بهبود عملیات سازمان که اصطلاحات مدیریت برمبنای فعالیت11نیز نامیده میشود."