خلاصه ماشینی:
(**و***)تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی تألیف آقای دکتر ذبیح اللّه صفا ج 1 ص 16-20 3-دانشگاه گندیشاپور یا بزرگترین مرکز تعلیم طب و فلسفه در عصر ساسانیان گندیشاپور از همان اوانی که احداث شد مرکزیت علمی یافت و چنانکه قبلا متذکر شدیم به فرمان شاپور اول تعدادی کتب یونانی به زبان پهلوی ترجمه ودر این شهر نگاهداری شد و شهر مذکور مرکزیت طب یونانی یافت و به شهر بقراط Ciritas HiPPocratica معروف گردید.
جمال الدین ابو الحسن علی قفطی در این مورد مینویسد: «پزشکان گندیشاپور قوانین علاج را بر اقتضای مزجۀ بلاد خود مرتب کردند تا آنجخا که در علوم شهرت یافتند و بعضی علاج آنرا بر یونانیان و هندوان هم برتری میدادند چه ایشان فضایل هر فرقه را گرفتند و به آنچه قبلا استخراج شده بود چیزی افزودند و دستورها و قوانینی برای آنها ترتیب دادند و کتبی که حاوی مطالب نیکو بود پدید آوردند»** در مدرسۀ طب گندیشاپور چنانکه ذکر شد عدهیی از پزشکان هندی وجود داشتند که به تعلیم اصول طب هندی اشتغال داشتند و چند کتاب از آثار طبی هند به پهلوی ترجمه شده بود که بعدا به عربی درآمد.
»** مرحوم کاظمزاده ایرانشهر نیز در کتاب(تجلیات روح ایرانی در ادوار تاریخی)بدین موضوع اشاره میکند و مینویسد: «پادشاه ساسانی انوشیروان عادل(خسرو اول)که حضرت رسول(ص)در حق او میفرماید که من در زمان یک پادشاه عادل بدنیا آمدم»در عهد خود کتب فلسفه افلاطون و ارسطو را داد به پهلوی که زبان آن دوره بود ترجمه کردند و همچنین چندین کتاب که از جمله آنها کلیله و دمنه است از هندی به ترجمه رسانید و نیز آن پادشاه دانشپژوه در شهر گندیشاپور یک دار الفنون بنا کرد که فلسفه و ادبیات نیز در آنجا تدریس میشد...