Skip to main content
فهرست مقالات

پرسش و پاسخ

(3 صفحه - از 169 تا 171)

خلاصه ماشینی:

"جواب دو: 1-هر فاعل مختاری برای انجام دادن کار اختیاری و انتخاب ویژگیها و خصوصیات آن هدفی دارد که به اصطلاح فلسفی علت غائی نامیده می‌شود،در صورتی‌ که فاعل مختار موجودی نیازمند باشد در حقیقت محبت و علاقه به رفع نیاز،موجب‌ انجام کار و علت غائی برای آن خواهد بود،ولی در مورد خدای متعال که هیچگونه‌ نیازی به هیچ چیزی ندارد محبت به ذات مقدس خودش که با لتبع به آثار ذات تعلق‌ می‌گیرد،موجب انجام کار و آفرینش جهان و انسان است،و چون این محبت عین‌ ذات اوست گفته می‌شود که علت غائی بر افعال الهی عین علت فاعلی است و نیز گفته‌ می‌شود که خدای متعال هدفی وراء ذات خودش ندارد بنابراین تعبیراتی از این قبیل‌ که«خدای متعال کارهایش را برای سود رساندن به مخلوقات انجام می‌دهد»باید به‌ همین صورت تفسیر شود که سود رساندن به کمال رسیدن مخلوقات،هدف تبعی است‌ نه هدف اصلی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.