Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی پیرامون مستحبات و مکروهات (1)

نویسنده:

(10 صفحه - از 64 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : مستحب ،روایت ،ترک ،انفاق ،نماز ،مکروه ،وجوب ،واجب ،نماز جماعت ،استحباب ،اسلامی ،حرام ،حکم ،حرمت ،مشقت ،پیامبر ،ترک انفاق مستحب ،مکروهات ( ،خدا ،حرمت ترک دائمی مستحبات ،محرومین ،حق ،زکوة ،امام ،ترک واجب حرام ،استحباب نماز جماعت ،عدم حضور در نماز جماعت ،حکم وجوب ،انسان ،واجبات مالی

خلاصه ماشینی:

"الاحبار-در معنای آیه کنز و آیات و روایات مربوطهء دیگر این است که کسانی‌ که طلا و نقره و درهم و دینار و دلار و اسکناس را انبار می‌کنند،نه زکوة می‌دهند و نه انفاقات مستحب را انجام می‌دهند، طبیعی است که این عمل در صورت‌ استمرار و تکراکر به صورت خصیصه و اخلاق ثابتی در وجود آنها درآمده و وضع‌ مالی جامعهء اسلامی را دچار نابسامانی و هرج و مرج می‌کند به دلیل اینکه در آیه‌ شریفه دو صفت کنز کردن و عدم انفاق به‌ شکل فعل مضارع-که خالی از دلالت بر ملکه و استمرار نیست-در مورد آنان بکار رفته است،خلاصه نظر ابوذر(رحمة الله علیه) این است که تنها حقوق واجب در اموال‌ انسان،زکوة و خمس نیست بلکه‌ ثروتمندان باید در مقابل محرومین و نیازمندان و مستضعفین،بی تفاوت نباشند و محرومیت‌ها را درک و لمس کنند و نگویند:ما فقط واجبات مالی از قبیل‌ خمس و زکوة و کفارات اکتفاء می‌کنیم و وقتی که به فقیری برخورد می‌کند و او را مستحق و نیازمند تشخیص می‌دهند نباید مبلغ لازم برای رفع نیاز را به عنوان قرض در اختیار او گذاشته و منتظر فرصت بنشینند تا وقت وجوب خمس و زکوة برسد و طلب‌ خود از نیازمند مورد بحث را از آن بابت‌ حساب کنند،به عبارت دیگر باید در اموال‌ خود حقی برای نیازمندان و محرومین قائل‌ شده و آیهء الذین فی اموالهم حق معلوم‌ للسائل و المحروم را باور داشته باشند و این‌ طرز تفکر هرگز نظری از دیدگاه سوسیالیزم‌ در مسأله مورد بحث نیست که گاهی ابوذر را بدان متهم کرده و گفته‌اند:ابوذ را اعتقاد بر این بوده که زائد بر هزینه و مایحتاج زندگی شخص،متعلق به فقراء و محرومین بوده و یا واجب است زائد بر مایحتاج زندگی را در راه خدا انفاق نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.