Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ یک سؤال: معنی تفسیر به رأی

(6 صفحه - از 52 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر به رأی ،آیات قرآن ،ظن ،ظن و گمان ،معنی ظن و گمان ،تفسیر قرآن ،مقصود ،تفسیر آیه ،مقصود از تفسیر ،معنی ظن ،گمان ،عقیده پیشین ،مفسران اسلامی ،پیشین ،مادی ،فسر القرآن ،وارد شده ،مکتبهای خاصی ،ظن و ،مطابق ،معنی کرده‌اند ،قبلی

خلاصه ماشینی:

"1-عقیده پیشین مفسر سبب شود که لفظی را که دو معنی دارد،و قرینه‌ای برای تعیین یکی نیست، و یا آیه‌ای را که از نظر مفاد و هدف مبهم و مجمل‌ است،و باید اجمال و ابهام آنرا بوسیله آیات‌ دیگری رفع نمود،طوری تفسیر کند که مطابق‌ عقیده پیشین گردد و به عبارت دیگر،معتقدات‌ قبلی و به اصطلاح«پیشداوریهای»شخصی سبب‌ شود،که آیه را(بدون قرینه و شاهد)مطابق اعتقاد خود تفسیر کند،و به جای اینکه قرآن را هادی و رهبر خود قرار دهد،و عقاید خود را بر قرآن عرضه‌ بدارد،قرآن را بر عقاید خود تطبیق نماید،تا آنجا که اگر چنین اعتقاد قبلی وجود نداشت، هرگز حاضر نبود آیه را همان‌طور تفسیر کند5 نمونه این نوع تفسیر به رأیها در کتابهای کسانی‌ که از مکتبهای خاصی مانند«معتزلة»، «اشاعره»،«باطنیه»،«صوفیه»،پیروی‌ می‌کنند،زیاد بچشم می‌خورد مفسری،که قبلا مکتب«اعتزال»و یا«اشاعره»را درباره صفات و افعال خدا و بندگان او،بطور دربست پذیرفته‌ است،وقتی به آیاتی میرسد که ممکن است آن را به نوعی به عقیده خاص خود تطبیق کند. الف:از معنی ابتدائی یک آیه(بدون آنکه‌ دلائل قطعی و آیات دیگر قرآن را که در این زمینه‌ وارد شده‌اند در نظر بگیریم)پیروی کنیم چنانکه‌ گروهی از بسیاری از دلائل علمی و آیات دیگری که‌ به طور آشکار جسم بودن خدا را نفی میکنند چشم‌ پوشیده و به ظواهر برخی از آیات‌10که همگی‌ کنایه و مجازند،بر جسم بودن خدا استدلال‌ نموده‌اند11 ب:معنی سوم تفسیر به رأی این است که دو تفسیر قرآن،از غیر خود قرآن،استمداد کنیم زیرا مجموع‌ آیات قرآن جز آیات مربوط به احکام،میتوانند اجمال آیات خود را رفع کنند و در تفسیر قرآن به‌ فهم صحابه و تابعین نیازی نداریم‌12 مؤلف کشف الظنون‌13تفسیر به«رأی»را، پنج نوع ذکر کرده است که اصول آنها همان است که‌ گفته شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.