Skip to main content
فهرست مقالات

نشر کتاب در ایران

نویسنده:

(28 صفحه - از 8 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، نشر کتاب در ایران، فروش، کاغذ، فرهنگی، بنگاه، توزیع، دولت، تیراژ، تولید

خلاصه ماشینی:

"1پاره‌ای از عوامل ضعف‌ و رکود نشر در نوشتهء آقای احمدی به این شرحند: 1-نازل بودن سطح فرهنگ عمومی 2-نارسایی نظام آموزشی و تربیتی 3-برخی محدودیتهای نشر 4-بدی توزیع 5-گرانی قیمت کتاب نسبت به حد متوسط درآمد افراد 6-انحراف ذوقی و استعداد جوانان به خاطر نشر قصه‌های مبتذل مجلات هفتگی 7-عدم توسعهء کتابخانه‌های عمومی در اینجا وارد بحث در رد و قبول موانع و مشکلات هفتگانهء فوق نمی‌شویم و به جای آن،ابتدا قول دو تن دیگر از صاحبنظران را که در همین زمینه بحث‌ و فحص کرده‌اند مطرح می‌کنیم و سپس به ذکر عوامل و عللی که خود در ضمن‌ این پژوهش به آن رسیده‌ایم-اعم از اینکه بعضی از موارد آن با آنچه اینان‌ برشمرده‌اند موافقت داشته یا نداشته باشد-خواهیم پرداخت. با توجه به نظرات عمده‌ای که در این موارد در طول پانزده سال فاصلهء زمانی مطرح شده است و با مشاهدهء اشکالاتی که کماکان در راه نشر کتاب‌ باقی مانده‌اند و در حال حاضر عملا سد راهند،به دیدهء ما می‌توانند تحت‌ عناوین کلی زیر جمع شوند: ا-ممیزی کتاب 2-عدم اعتنای کافی دستگاههای برنامه‌ریزی دولت به نشر کتاب‌ و هماهنگ نکردن آن با برنامه‌های دیگر 3-موانع اقتصادی:گرانی هزینه‌های تولید،ضعف توزیع،نارسایی‌ تبلیغ 4-یکجانبه بودن نظام آموزشی 5-ضعف فرهنگ عمومی و کمبود کتابخانه‌ها 6-ضعف امکانات فنی و فرهنگی ناشران ممیزی کتاب: منظور از ممیزی،بررسی کتاب است قبل از انتشار،از سوی ادارهء کل‌ نگارش وزارت فرهنگ و هنر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.