چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی نگرش دانشجویان به برنامههای فرهنگی و هنری و عوامل مؤثر بر میزان علاقه،آگاهی و شرکت آنها در این برنامهها صورت گرفته است.جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شیراز در گروهها و مقاطع مختلف آموزشی میباشند.ابزار سنجش این بررسی پرسشنامه کتبی است که بین 1400 دانشجو به صورت تصادفی توزیع گردید که 780 پرسشنامه برگشت داده شد.یافتهها نشان میدهد که میزان علاقه دانشجویان به برنامههای فرهنگی و هنری نسبتا زیاد است.این افراد ضرورت برنامههای فرهنگی و هنری را در حد نسبتا زیادی حس میکنند اما میزان آگاهی آنان از این برنامهها بسیار ناچیز است.نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد که بین سه متغیر علاقه،احساس نیاز به کسب اطلاع و آگاهی با میزان شرکت آنها رابطه مستقیم وجود دارد و آگاهی بیشترین رابطه را با شرکت دارد.به علاوه علاقهمندی درمیان زنان،افراد مجرد و غیر شاغل، ساکنین شهرهای بزرگ،افرادی که پدر و مادر آنها از سطح تحصیلات بالایی برخوردارند،کسانی که وضع درآمدی بهترین دارند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی و دانشجویان گروه آموزشی هنر و معماری بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای علاقه،آگاهی،ضرورت کسب اطلاعات و شرکت در برنامههای فرهنگی و هنری (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول بالا،میتوان نتیجه گرفت که بین سه متغیر یاد شده با شرکت افراد در اینگونه برنامهها رابطه مثبت و معنیدار در سطح 59 درصد وجود دارد و افزایش در علاقه،احساس نیاز به کسب اطلاع و آگاهی،موجب افزایش در میزان شرکت افراد نیز میگردد.
آزمون معنیداری تفاوت میانگین نمرهء پاسخگویان از طیف علاقه به برنامههای فرهنگی و هنری برحسب وضع اشتغال (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی تأثیر محل سکونت پاسخگویان بر میزان علاقهء آنها به برنامههای فرهنگی و هنری نشان میدهد که ساکنان شهرهای بزرگ،مثل تهران،شیراز،اصفهان و...
آزمون معنیداری تفاوت میانگین نمرهء علاقهء پاسخگویان به برنامههای فرهنگی و هنری برحسب محل سکونت (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی تأثیر سطح دانشآموختگی پدران پاسخگویان بر علاقهء آنها به برنامههای فرهنگی و هنری نشان میدهد که بیشترین علاقه در بین کسانی است که پدر آنها فوق لیسانس و بالاتر میباشد(جدول 11).
آزمون معنیداری تفاوت میانگین نمرهء علاقه پاسخگویان به برنامههای فرهنگی و هنری برحسب سطح تحصیلات پدر (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج همچنان نشان میدهد که میزان علاقه به برنامههای فرهنگی و هنری در بین کسانی که مادرشان از دورهء تحصیلی بالایی(فوق لیسانس و بالاتر)برخوردارند،بیش از سایر گروههاست.
آزمون معنیداری تفاوت میانگین نمرهء علاقه پاسخگویان به برنامههای فرهنگی و هنری در مقاطع مختلف تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین نتایج حاکی از آن است که کمترین میزان علاقه،در بین دانشجویان گروه مهندسی است و این درحالی است که علاقه دانشجویان گروه هنر و معماری بیشتر از سایر گروههاست که تفاوتی در حدود 2 نمره را نشان میدهد (جدول 51)."