چکیده:
ر)در دو رشته تحصیلی(ریاضی- فیزیک)و علوم تجربی از چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز،به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند.در این تحقیق،برای اندازهگیری سبکهای اسنادی از پرسشنامه سبکهای اسنادی مثبت،منفی و کل رویدادها(پترسون و همکاران:1982:موحد:1382)استفاده شد.یافتههای روانسنجی مربوط به ضرایب پایایی در مرحله مطالعه مقدماتی نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ و تصنیف برای سبک اسنادی مثبت به ترتیب برابر با 0/73 و 0/68،برای سبک اسنادی منفی برابر با 0/62 و 0/63 و کل رویدادها 0/67 و 0/66 میباشد.تحلیل عاملی(روایی سازه)با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی(چرخش واریماکس)2 عامل(سبک اسنادی مثبت و سبک اسنادی منفی)متمایز را نشان داد.ضرایب پایایی آلفای کرونباخ و تنصیف و بازآزمایی پس از دو هفته در مرحله مطالعه اصلی به ترتیب 0/67 و 0/65 و 0/82 برای سبک اسنادی مثبت،0/63،0/61 و 0/85 برای سبک اسنادی منفی ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف به ترتیب 0/59 و 0/60 برای کل رویدادها محاسبه شد.تحلیل عاملی با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی 2 عامل(سبک اسنادی مثبت و سبک اسنادی منفی)را نشان داد.یافتههای تحلیل واریانس عاملی با اندازههای مکرر بر روی سبکهای اسنادی مثبت،منفی و کل رویدادها نشان داد که بین دانشآموزان پسر و دختر تفاوت معنیداری وجود دارد؛اما بین دانشآموزان رشتههای تحصیلی(ریاضی-فیزیک)و علوم تجربی تفاوت معنیدار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1:ضرایب پایایی پرسشنامه سبکهای اسنادی مثبت،منفی و کل رویدادها به صورت جداگانه و در ابعاد سهگانه (درونی-بیرونی)،(ثابت-متغیر)و(کل-خاص)در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای اهواز با دو روش بازآزمایی و همسانی درونی(آلفای کرونباخ و تنصیف) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که از جدول یک مشاهده میشود،ضرایب بازآزمایی مادههای پرسشنامه،سبک اسنادی مثبت در کل آزمودنیها(روی 89 نفر)0/28،آلفای کرونباخ 0/76 و تنصیف 0/56(روی 093 نفر)،برای پسران،به ترتیب،0/87 (روی 84 نفر)،0/86(و 0/36)(روی 291 نفر)و برای دختران،به ترتیب،0/68(روی 05 نفر)،0/46 و 0/46(روی 891 نفر)محاسبه شد.
جدول 11:نتایج تحلیل واریانس 3*2 با اندازههای مکرر بر روی ابعاد سهگانه سبک اسنادی مثبت(درونی-بیرونی)، (ثابت-متغیر)و(خاص-کل)پرسش نامه سبکهای اسنادی روی کل نمونه همانگونه که از مندرجات جدول 11 مشاهده میشود، F مشاهده شده عامل جنسیت برابر با 41/05 است،که در سطح P>0/001 معنیدار میباشد.
F مشاهده شده عامل ابعاد سهگانه سبک اسنادی مثبت(درونی-بیرونی)،(ثابت-متغیر)و(خاص-کل)برابر با 61/18 است،که در سطح P>0/001 معنیدار میباشد،این یافته نشان میدهد که بین دانشآموزان سال دوم دبیرستانی در ابعاد سهگانه فوق تفاوت معنیدار وجود دارد.
جدول 21:نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر بر روی ابعاد سهگانه سبک اسنادی منفی(درونی-بیرونی)، (ثابت-متغیر)و(خاص-کل)پرسش نامه سبکهای اسنادی روی کل نمونه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که از مندرجات جدول 21 مشاهده میشود F مشاهده شده عامل جنسیت برابر با 11/37 است،که در سطح P>0/001 معنیدار میباشد.
همچنین تحلیل نشان داد که بین دانشآموزان سال دوم دبیرستانی رشتههای تحصیلی(ریاضی-فیزیک)و علوم تجربی در حیطههای سهگانه یاد شده از سبک اسنادی منفی به ترتیب به نفع استفاده از سبک تبیینی(درونی-بیرونی)،(خاص-کل)و(ثابت-متغیر)تفاوت معنیداری وجود دارد."