چکیده:
و بهبود درک مطلب آنان سودمند میباشد.
خلاصه ماشینی:
"براساس تحقیقات زیگرو شای5(1991)کودکان دیرآموز در مهارتهای اساسی در تشخیص پیام اصلی از متن،دچار اشکال میباشند این مشکل در توانایی آنان در درک مطلب و یادآوری اطلاعات ارائه شده در متن و به دنبال آن بسیاری از فعالیتهای یادگیری در مدرسه اثر نامطلوب میگذارد یکی از برنامههای آموزشی فراشناختی برای کودکان دیرآموز برنامه آموزشی یادگیری مشارکتی6 (CIRC) است.
همچنین یکی دیگر از مسائل حاضر آن است که آیا دانشآموزانی که نیازهای ویژهای دارند مانند،کودکان دیرآموز میتوانند از آموزش فراشناختی سود ببرند و در خواندن از دوش یادگیری مشارکتی استفاده کنند؟هدف از پژوهش حاضر،بررسی تأثیر راهبرد آموزشی فراشناخت خواندن با روش یادگیری مشارکتی (CIRC) و تأثیر آن بر درک مطلب کودکان دیرآموز میباشد.
یعنی در واقع آنچه را که میخوانند،نمیفهمند و اغلب از این واقعیت بیخبرند؛از اینرو،اقدام مناسب مانند بازخوانی بخشی از متن برای کمک به درک و فهم خود نمیکنند(ونگ33و جونز:2891) آنها بدون راهبردهای یادگیری مؤثر،مثل انطباق شیوه یادگیری با هدف خواندن هستند(بیکر:2891)و سرانجام توان نگهداری و تعمیم راهبردهای آموخته را ندارند(بروان:و پالینسزار:2891)پژوهشهای اخیر نشان دادهاند که بخش مهمی از مهارتهای شناختی و فراشناختی آموختنیاند(بکر،2891ترنر،7891)همچنین معلوم شده است که عملکرد در تکلیف خواندن و درک مطلب دانشآموزان دارای نیازهای ویژه را میتوان از طریق آموزش راهبردهای مناسب ویژه تکلیف بهبود داد;برای مثال(چان و کله:6891) هدف آموزش فراشناختی خواندن بهبود عملکرد خواندن دانشآموز و درک مطلب وی می باشد یکی از روشهای فراشناختی که به صورت یادگیری مشارکتی انجام میشود(روش یادگیری مشارکتی (CIRC) است که توسط استیونر مان و اسلاوین و فرنیش(7891)ابداع شد."